Full version: Min ballongmolly
Elejon
[font="Comic Sans MS"]Sablans åxå,, kom hem efter å ha kollat på ett begagnat men större akvarium jag ska köpa,, mitt e på 54 liter å det nya är 150 liter,, gud vad kul,, vill ha mer fisk och utöka,, har verkligen blivit fast.
Som alltid satte jag mig vid akvariet för å kolla läget och upptäckte att min ballongmolly hane var borta.. han satt fast bakom syrepumpen,, vet inte hur han ens kommit in där..
Fick lite halvpanik och slet bort pumpen,, firren levde fortfarande men han gör det inte länge till.
Han ligger upp och ner..
Är det någon som vet varför det blir så?
Han kan ha suttit fast ett par timmar men får de syrebrist?
En del fiskar är ju aldrig uppe vid ytan och tar luft,, händer dock att mollysarna gör det..
Jag e inte så bra på det här med fiskar ännu men hoppas bli,, kan någon förklara varför han dör och simmar upp och ner?
Blir det som med människor? Hjärnskada vid tex syrebrist så att de inte längre vet vad som är upp och ner?
Tacksam för svar!

Längtar efter mitt nya akvarium =)
Christer i Falköping
Knappast syrebrist, de andas ju genom att ta vatten genom munnen, som de sedan pressar genom gälarna så att de tar upp syret. Mollyn var säkerligen redan dålig av annan orsak och lade sig bakom för att få vara ifred. Mollys är ganska så känsliga av sig och får lätt sjukdomar. Ballongmollys har jag bara sett på bild, men de är med största sannolikhet ännu känsligare. Man bör undvika sådana fiskar, eftersom de sällan är långlivade. Roligt att du skall skaffa ett större akvarium! Själv har jag haft akvarium i nästan 38 år nu. Det största var på 600liter, men nu har jag bara ett hundraliters med bara två fiskar i. Blir fler till hösten.
Christer.
Elejon
Ja men titta en Falköpingsbo,, de är jag med! Världen e liten!
Mjo,, ballongmollyn kanske är känslig,, vet inte än för jag har bara haft dem några månader..
Men yngel å allt har jag fått,, eller ja,, ett hitta jag, de andra blev mat å resten av firrarna, men detta yngel som nu bor i yngelbur lever å frodas,,
Ser ut som den andra av mina honor ska yngla av sig snart med.. vi får väl se..
Nu var det ju en bra hanne i sånna fall som gick bort idag..
Jag läste någonstans här att någon rekomenderade att man inte skulle ha ballongmolly för att de är fel avlade och svårt att simma,, kan inte förstå detta,, mina mollys e de fiskar som håller igång mest i akvariet och även mest glada i mat...
Vet du något mer om just detta med ballongmollysarna?
Och vet du varför de ligger upp och ner då de håller på att dö? vad som händer lixom?
Lärde mig ju det där med gälar å andningen tack vare dig iaf,, fisk e kul å ha,, men skrämmande vad lite jag kan om dem.
Men har fått låna en tjock bibel om fiskar och akvarium idag så ska förhoppningsvis lära mig ett och annat!
Vad har du för två firrar idag då??
Och vad blir det till hösten?
Alexander-VG-zon3
vad jag lärt mig ( vad som gäller för alla Mollys ) så håller dom sig friska med hög värme och bräckvatten och varierande mat både grönt och levande .

när jag hade två 500liters i mitt rum ( plus kraftiga lampor som var det närmaste dagsljuse ) jätte anläggning av min pappa . och där var väldigt varmt i karet runt +25c +28c i vattnet plus mycket salt i karet . plus så jobbade pappa då på en akvarieaffär så det blev just varierande mat . mollys och guppys var nog dom som trivdes bäst av alla och var utan sjukdomar . eller inte helt utan,, tillsatte nya guppys en gång och då bröt det ut över alla fiskar ( annan guppy-stam ) . dom ända som överlevde var vild-varianterna . vildvaraiant av mollys ( även dom väldigt vackra ) tror jag är tåligare än dom svarta,prickiga,gula,ballong sorterna .
Christer i Falköping
Har en algätande mal, vars namn jag aldrig kunnat och en fisk som kallas Flying fox. Den sistnämnda är en sådan där fisk som rensar rent på botten i akvariet. Vet inte riktigt vad jag skall ha till hösten. Inget specialakvarium i alla falll, utan vanliga fiskar som finns överallt. De behöver ingen specialskötsel. Troligtvis kommer det att bland annat bli tigerbarb om de går att få tag i här i trakten.
Vet inte så mycket om Ballongmolly, men såpass att man bör undvika dem. Då finns det andra mollys som är bättre att köpa. Fast alla vill ha ganska så salt vatten för att trivas och slippa sjukdomar. Troligen ligger de upp och ned för att simblåsan fortfarande innehåller luft, eftersom fisken är död kan den ju då inte kontrollera vad som är upp och ned. Men det är bara en gissning.
Välkommen in i akvarievärlden! Vill du veta något speciellt är det bara till att skriva här eller PM:a mig, så får vi se om du kan få något bra svar.
Christer.
Elejon
Jo salt i akvariet har jag,, de var dom på mig om i djuraffären att det var viktigt å ha!
Värmen har jag inte kollat, men min bror som hade akvariet innan hade doppvärmaren inställd på 25 grader,, får kolla tempen imorgon, nu är det släckt för natten hos fiskarna!
Tackar för tipsen iaf =)

Åter en fråga till Krister =)
Kanske en skit dum fråga,, MEN iaf,, om fisken ligger upp och ner och fortfarande rör på gälarna är den verkligen död då?
Innan han dog så lyckades han vända sig till rätt läge ett par ggr men hamnade hela tiden på rygg igen,, det var därför jag funderade på om de har svårt å veta vad som är upp och ner.
Det konstiga med alltihopa är att jag la in honom i yngelbur för att lättare komma åt han när han väl var död,, och han började lyfta ryggfenan igen samt att lite av färgen kom tillbax, de brukar ju bli helt vita då de dött..
En liten stund trodde jag att han skulle klara sig,, men nu e han stendöd så hamnade i toaletten!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Elejon @ 02-08-2008, 22:35) *
Jo salt i akvariet har jag,, de var dom på mig om i djuraffären att det var viktigt å ha!
Värmen har jag inte kollat, men min bror som hade akvariet innan hade doppvärmaren inställd på 25 grader,, får kolla tempen imorgon, nu är det släckt för natten hos fiskarna!
Tackar för tipsen iaf =)

odlings formerna är dom som kräver hög-temp . vildformerna ska tåla lägre temp bättre under natten .
Christer i Falköping
CITAT (Elejon @ 02-08-2008, 23:35) *
Åter en fråga till Krister =)
Kanske en skit dum fråga,, MEN iaf,, om fisken ligger upp och ner och fortfarande rör på gälarna är den verkligen död då?
Innan han dog så lyckades han vända sig till rätt läge ett par ggr men hamnade hela tiden på rygg igen,, det var därför jag funderade på om de har svårt å veta vad som är upp och ner.
Det konstiga med alltihopa är att jag la in honom i yngelbur för att lättare komma åt han när han väl var död,, och han började lyfta ryggfenan igen samt att lite av färgen kom tillbax, de brukar ju bli helt vita då de dött..
En liten stund trodde jag att han skulle klara sig,, men nu e han stendöd så hamnade i toaletten!

Inga frågor är dumma!! Men svaren kan vara det.
Då var han inte riktigt död, men så gott som. När de kommit så långt finns det inget man kan göra egentligen. Den var helt enkelt så sjuk att den inte kunde kontrollera sig själv. Ett råd är att du i framtiden håller dig borta från mollys. De är känsliga och blir lätt sjuka. Men vill du ha levandefödare, som mollys är, finns det ju Platy. Det är en trevlig och färggrann fisk, som också gärna har lite salt i vattnet och hyfsat varmt. Men de bråkar inte om allt inte blir perfekt. De äter inte sina ungar på samma sätt heller. Dessutom har du ju svärdbärare, fast de äter ungarna så fort de hinner. Dessutom guppin. De friskaste av guppina är, som Linus nämnt, de som ser ut som vildarten. Hannarna har små och färgglada stjärtar och honorna små och ofärgade stjärtar. De äter heller inte sina ungar i onödan. Men sedan finns ju alla de andra fiskarna, barber, tetror och allt det andra.
Jag skall snart köpa nya fiskar själv. Jag kommer ihåg vad jag hade i mitt förts akvarium, som jag fick som sexåring. Så det blir tigerbarb, svärdbärare, palettciklid istället för skalarer som jag hade då och nättetra istället för guppi som jag hade då. Skall bli kul att ha ett vanligt sällskapsakvarium som omväxling till de special jag haft innan.
Christer.
Platinum
Ett råd är att avliva fisken och förkorta dess plåga. Simmar den upp och ner har den troligen fått fel på simblåsan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon