Full version: Rödbladig Ipomea
Pia L
Vi köpte en rödbladig Ipomea med hjärtformade blad, det saknades informationslapp om växten så jag har några frågor.
Är det en slingerväxt som andra Ipomeor?
Vilken färg kan man vänta sig på blommorna?

När jag sökte så fick jag upp ( Ipomoea Batata*. Sweet Heart Hot Purple) "sötpotatis" ??? confused.gif unsure.gif Är det inte en prydnadsväxt jag fick tag på?
Christer i Falköping
Jodå, man kan använda den som prydnadsväxt. Det är en släkting till "Blomman för dagen". Vet att den finns både som slingrande växt och höäromdagen lärde jag mig att det även finns en buskform. Den gillar sol, vatten och näring.
Christer.
Alexander-VG-zon3
den används mest till som bladprydnad då den inte hinner blomma i sverige bara för att vi har kort och sval sommar . går övervintra som en dahlia eller lägger man in knölen i kylskåpet över vintern ( torrt ) .

Ipomoea Batata är ju sötpotatis som man äter och din är då en prydnads form av den . jag har en vanlig Ipomoea Batata som prydnad också men då är ju bladen gröna . som jag övervintrar svalt och torrt och har ute under vår-sommar-höst ( sniglar älskar denna växt )
Pia L
Tack för svar, alltså inga blommor men vackra blad, den kanske får stå med dom svarta luktärtorna då
Alexander-VG-zon3
dock är våren och sommar extremt varm och om man bor där hösten är mild och att man lyckas övervintra den så kan det kanske komma blommor . jag har det som mål att få min till att blomma
Christer i Falköping
Såg faktiskt en blommande häromdagen. Sommaren som varit hat definitivt passat dem.
Christer.
rissen
oj, då har jag haft en otrolig tur för min blommar med rosa söta blommor.

Kul att få reda på att den går att övervintra, typ som en dahlia.
Alexander-VG-zon3
jo denna sommar har nog passat dom för den har ju varit varm . extremt varm försommar ju och en extra varm period nu .
igl
jag har en buskformad rödbladig som har blommat med första blomman nu. Jag antar att det är någon framodlad trädgårdsvariant. I vintras var jag på Filippinerna och där fanns slingrande både rödbladig och grönbladig. Fast jag tycker inte de var goda att äta. Alldeles för söta.
mvh
inger
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon