Anki
Hejsan!
Har en buske som växer mot vår altan och den har liksom tagit över så vi kan inte gå runt altanen.
Jag har fotograferat blomman och bladet. Regnar så hemskt så jag slet åt mig ett blad och en blomma och sprang in och fotograferade och bilden blev inge bra. Bilden jag tog från altanen kanske inte är helt ok men kanske ger er en bättre bild av växten.Men jag kan beskriva den. Dessa blad är ungefär 8-9 cm långa och sitter ett och ett mittemot varandra på kvistarna. Blommorna består av massor av småblommor som sitter i konformade klasar. Pistillerna är jättelånga och bildar ett ludd runt blomklasen. De är jätte mjuka och sköna och humlorna älskar dem wub.gif
Först och främst...
Vad heter busken?
Sedan:
Är det bara att klippa hur som helst? Det gör inget att det inte blir några blommor på något år. Men vi måste kunna gå runt altanen men jag är rädd att jag tar död på den om jag klipper för hårt. Den är säkert 2,5 meter hög nu och 1,5 meter bred så den är ju säkert stark nog att klara en rejäl klippning.
Men som sagt jag vet ej vad det är och vet ej heller hur känslig den är för klippning.
[attachment=22113:IMG_5747.JPG]
[attachment=22115:IMG_5749.JPG]

Ett till problem är också att vi har ett parti med lite blandade växter som jag inte heller vet vad det är riktigt. Jag kallar alla för tuja växter men de har säkert olika namn. Men liksom mjuka växter som ser ut som barrväxter. Denna är nästa blå grön och växer mer på bredden än på höjden och hara ju fin form men den hara börjat växa in i dessa rosablommiga buskar mot altanen och jag vet ej om man klippa dessa för då förstörs den vackra formen.

Hoppas någon vet hur man gör?

[attachment=22114:IMG_5748.JPG]

Huggorm
Det är något slags spirea. Jag har själv sådana, och tro mig, du dödar den inte av misstag... klipp ner den och gräv upp rötterna om du vill, nästa sommar är den lika stor i alla fall
Anki
Hahaha... Då är det bara att ge sig ut med stora röjsågen då!!!
Den var så himla liten när jag flyttade in i huset för 4 år sedan och helt plötsligt är den bara jättestor. Denna sommar tog den rekord.
Du har möjligen någon aning om hur jag gör med den andra busken?
Tack för svaret ang. spirean!
/Anki
Huggorm
Ingen aning om den andra, jag har ingen koll på barrväxter. Men det finns det många andra här som har, så du får nog snart svar.

Röjsåg med gräsklinga eller liknande är perfekt mot dessa spireor. Mina har stått för sig själv i många år, och hälften var gamla döda stammar. Efter att ha tagit ner dom med röjsåg kommer det snabbt upp nya, och det blir snyggare när det bara är levande kvar. Mina har växt mellan en och två meter hittills denna säsong, så det synd knappt att jag tog ner dom i vintras. För övrigt hittade jag antika jordbruksredskap i mitt spireasnår...
Karsan
vi har fått samma buske från svärföräldrarna som kallar den japansk spirea, eller ev japansk rosenspirea.
Christer i Falköping
Det är fel namn, japansk eller rosenspirea ser annorlunda ut. Googla får du se på nätet. Detta är troligen Klasespirea, Spiraea x billardii. Det finns några till liknande, men de uppför sig på samma sätt. Sprider sig med rotskott, kraftigt för det mesta. Fjärilar älskar dock blommorna.
Christer.
Krolliljan
Japp, klasespirea ser det ut som. En rackare på rotskott. Den kan man klippa hårt. yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon