Full version: Rödbladiga växter
jaghetersophia
Någon som kan ge mig förslag på växter med röda blad...kan bara alunrot och kärleksört smile.gif

Såg ett rött fjädergräs på plantagen, men är de härdiga i zon 3? :/
Ingrid Zon3
Jag har en rödbladig näva med blå blommor, jättesnygg! Minns inte namnet men den är inte så ovanlig.
Silverax 'Brunette' är inte dum heller. Revsuga om man vill komma lågt. Och så finns det andra sedum än kärleksört som är rödbladiga.

Buskar och träd finns ju också gott om.

(Edit: Nävan heter Geranium pratense 'Midnight Reiter' enligt etiketten)
(Edit igen: har förstått att kärleksört inte heter sedum längre, utan Hylotelephium. Tack för det, botaniker! Nu håller vi hjärnan i trim ett tag till smile.gif)
Boxer

Euphorbia amygdaloides purpurea

Ligularia dentata'Desdemona'

Sök på rubra, rubrum, purpurea och purpureum
Maria 65
Hej, Jag har köpt en rödbladig fläder som jag just nu funderar på var den ska placeras: BLODFLÄDER 'Black Lace', men det är ju en buske som blir ganska stor med tiden. Såg en bild idag (rosenlusts katalog) på triangeloxalis 25 cm hög som jag funderar på till framkanten i min mörk-svart röda rabatt/Maria
Ingrid Zon3
Jag tycker väldigt mycket om röd/mörkbladiga växter men har svårt att bestämma mig för hur man ska komponera dem med andra växter. Tycker de är snygga mot gråbladiga växter men de gråbladiga vill ju ofta stå torrt och soligt. De passar också bra med bladverk som går mot lime, ljust gulgrönt, men det är lite risk för att det blir grällt.

Några andra idéer för komposition?

Sofia, plantaffären borde veta hur härdigt gräset är.
Grå
Drakpilörten blev jag stormförälskad i så den fick följa med hem från plantskolan. Den går utmärkt att ta sticklingar av också. Den bildade vita fina små rötter på runt två veckor.
Rött och grått är vackert ihop, men om växterna inte trivs på samma ställe så kan man använda annat. Grå sten mot röd växt bryter av tillräckligt för att kunna ha grönt runtom.

[attachment=22158:Drakpilört_2.JPG]
Ingrid Zon3
Oh, en sån vill jag ha! Ytterligare en planta till önskelistan!

Vill den stå "blött"?
Grå
CITAT (Ingrid Zon3 @ 04-08-2008, 09:50) *
Oh, en sån vill jag ha! Ytterligare en planta till önskelistan!

Vill den stå "blött"?

Den är vacker vid damm men vad jag har förstått så kan man ha den varsom. Den ska tydligen både vara härdig och lättodlad. Den som lever får se..! smile.gif
Ingrid Zon3
Oops, jag glömde min grenaster, Aster lateriflorus 'Lady in black', riktigt maffig! Den är väldigt sen att blomma och förra året hann den inte blomma alls. Hoppas att värmeböljan gjort att den kommer igång tidigare i år.
jaghetersophia
CITAT (Grå @ 03-08-2008, 11:14) *
Drakpilörten blev jag stormförälskad i så den fick följa med hem från plantskolan. Den går utmärkt att ta sticklingar av också. Den bildade vita fina små rötter på runt två veckor.
Rött och grått är vackert ihop, men om växterna inte trivs på samma ställe så kan man använda annat. Grå sten mot röd växt bryter av tillräckligt för att kunna ha grönt runtom.

[attachment=22158:Drakpilört_2.JPG]

har du någon bild på Drakpilörten ? jag hittar ingen :/

CITAT (Boxer @ 02-08-2008, 21:54) *

Euphorbia amygdaloides purpurea

Ligularia dentata'Desdemona'
Sök på rubra, rubrum, purpurea och purpureum

åh...Ligularia dentata'Desdemona' måste jag ha... om jag nu hittar någon handelsträdgård som säljer det :/

CITAT (Ingrid Zon3 @ 03-08-2008, 09:44) *
Jag tycker väldigt mycket om röd/mörkbladiga växter men har svårt att bestämma mig för hur man ska komponera dem med andra växter. Tycker de är snygga mot gråbladiga växter men de gråbladiga vill ju ofta stå torrt och soligt. De passar också bra med bladverk som går mot lime, ljust gulgrönt, men det är lite risk för att det blir grällt.

Några andra idéer för komposition?

Sofia, plantaffären borde veta hur härdigt gräset är.

Tyvärr kunde personalen på plantagen inte svara på frågan...
men lyckades hitta en text på blomsterlandet där de stod under kategorin "sommarblommor" óch inet "perenner"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon