nina L
Undrar vad man egentligen menar med benämningen kemiskt sur jord? Någon som vet?
Gunilla T
Att PH- värdet skall ligga under sju vilket är neutralt. Många växter trivs i sur jord, en del kräver det. Kemiskt sur jord är kalkfri.
nina L
Tack, jag vet att sur jord är kalkfri men ville veta om det är nåt speciellt när man kallar det KEMISKT sur?
Piccante
CITAT (nina L @ 02-08-2008, 20:30) *
Tack, jag vet att sur jord är kalkfri men ville veta om det är nåt speciellt när man kallar det KEMISKT sur?

Jag tror de menar att den faktiskt ger en sur reaktion om man testar den med pH-mätare. "Sur" används i olika sammanhang tex. "sur" berggrund vilket är en benämning på vulkaniska bergarter med mycket kisel som granit och gnejs. Det felaktiga med det namnet är att de inte ger någon sur reaktion utan benämningen syftar på att de innehåller mycket kiselsyra vilket inte påverkar jorden. Sen kan "sur" betyda blöt/ fuktig åtminstone dialektalt. Tror de barra vill understryka att de menar lågt pH med kemiskt sur.
Platinum
CITAT
pH-värde

- ett mått på jordens kemiska surhetsgrad. Jorden är neutral vid pH 7. Jord med värden under 7 betecknas som sur. Jord med värden över 7 är alkalisk (= basisk) eller kalkrik. De flesta växter trivs vid ett pH på 6-7. Surjordsväxter som rododendron, hortensia m.fl. vill ha sur jord med ett lågt pH-värde på 4-5. Vid pH över 7 blir jorden basisk och vissa mikroämnen blir svårtillgängliga för växterna. pH-värdet höjs genom att man tillsätter kalk och sänks med naturell torv.

Textkälla: Marie och Björn Hansson m.fl. Allt om trädgård, Natur och Kultur 2005.

Jorden i skogsbackar och torvjorden i utdikade mossar är kemiskt sur. De flesta andra jordar är inte kemiskt sura. Växter som kräver lågt pH-värde måste planteras i kemiskt sur jord för att trivas. De kan annars inte ta upp den näring de behöver och blir med tiden fula i färgen, växer dåligt och tynar bort.

Textkälla: Inger Palmstierna, Trädgård för nybörjare, LTs förlag 1998.

Källa: http://www.tradgarn.com/sidor/sortiment/va...nde-las-mer.htm

Gunilla T
CITAT (nina L @ 02-08-2008, 20:30) *

Kemiskt sur betyder att det finns ett överskott av vätejoner. Det sker en kemisk reaktion när man tillsätter torv i jorden som frigör vätejoner. Torv innehåller humussyra.

Om PH värdet ligger över 7 är jorden basisk och då finns ett öveskott av hydroxidjoner.

Tobb
Usch, nu kom jag att tänka på jonbytarlabben som vi gjorde i vintras. *ryser* av labbrapporten som gjordes senare... Men det blev ju godkännt på labben i alla fall smile.gif

Det finns även andra an/katjoner än H+ och OH-, Tex som Mg2+ eller SO42-.

Mer finns att läsa på
http://en.wikipedia.org/wiki/Ion_exchange

Har för mig att många växter trivs bäst i jordar med pH under 7?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon