tepa
Hej

Chefen ville ändra lite på inredningen av vårt kontor och tyckte att vi skulle byta ut krukväxterna. De skulle hamnat i komposten annars, om inte någon ville ställa upp och ge dem ett nytt hem. Tepa ställer ju alltid upp, så också denna gång. Nu till min fråga: Vad är det för växter och hur ska de skötas ? Den första är säkert en Yucca, men vill vara säker. Tack på förhand.

Tepa

Åsa, mälardalen zon 2
Första bilden ser ut som jättepalmlilja (kallas yuccapalm i handeln trots att det inte är en palm).

Andra bilden tycker jag ser ut som aspidistra (kallas ofta även ungkarlsblomma)

Båda är ganska lättskötta, vill gärna stå ljust men ej i gassande solsken, de är hyfsat torktåliga och vill gärna torka upp mellan vattningarna, dessa växter dör nog oftare av övervattning än av torka.
tepa
Tack Åsa, då ska jag nog inte vattna riktigt lika mycket som hittills. De är ju så stora, så jag har nog öst på lite mer än på de andra mera normal fönsterbräds-stora. Men man kan väl alltid känna om jorden känns torr.

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
är inte den understa en Dracena ?
tepa
Hej Flaxx. Du menar den understa på första bilden, till höger om soffan. Nä, det tror jag inte. Mina Dracenor har jättesmala blad och mycket klen stam. Bladen är mycket mörkare gröna.

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
menar denna

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=at...st&id=22117

tycker den liknar en typ av dracena .

finns både dracena med smala och med bredare blad än denna .

----------------------------------------------------------------------------------------------

http://www.odla.nu/forums/uploads/monthly_...00861_thumb.jpg

detta är som skrivits en Yucca elephantipes ,, jättepalmlilja som Åsa skrev .
tepa
Hej

Vet inte varför jag lämnade denna diskussion. Jag har ju inte fått säkert svar på vad det är. Har tagit ny bild. Nya bladen kommer högst upp. Vet någon nu vad det är ? Googlade på Ungkarlsblomma, men vet inte riktigt. Denna kan bli stor, det finns två kvar på jobbet av denna, den ena är nästan lika lång som jag, dvs en och sextio. Fick förslaget Dracena också.

Hälsn Tepa
Sussie F-Flower
Hej Tepa!

Ja, nog tycker jag också att det ser ut som en Dracena.
Det finns ju hur många olika Dracenor som helst, både med och utan ränder som kan vara både vita, gulaktiga och röda.
Red Top
Jag tror att det du har är 'Dracena fragrans'.
Jag har en likadan. har haft den i många år. En gång växte den ända upp i taket, men det tröttade jag på(svårt att hålla dammfri och inte så lätt att ta in i duschen giggle.gif ). Klippte ner den rejält, satte det avklippta i krukor och fick så många(alla rotade sig)att jag fick ge bort de flesta.
tepa
Tack, Red Top. Visst är det en Dracaena Fragrans. Har googlat och det fanns några sorter, men en av dom är exakt lik mina. Borde man duscha dem? Det har jag aldrig gjort. Jag skulle vilja sätta dem i badrummet, skulle också vilja plantera båda i samma kruka, så jag får en frodigare planta. Det stod att de kan blomma när de blir äldre, moderplantan fanns på mitt jobb för tio år sen, när jag började jobba här. Aldrig sett någon blomma...

Hälsn Tepa
Moonbeam
Jag har båda sorterna här hemma. Den till vänster om soffan är den man kallar för yuccapalm, den kan du kapa av och sätta i vatten, så får du dels nya skott där du skurit av den, men också en stadigare planta. Den andra är ju dracena, och jag fick min från mitt jobb också, när de kapade friskt bland "kontorsfräscharna". Den blev så lång och ranglig, så jag tog helt sonika och klippte av den på mitten. Satte översta delen i vatten, den fick rötter hur snabbt som helst. Ner i jorden i samma kruka och vips! fick jag en jättefin! De är verkligen tacksamma smile.gif Ungkarlsblomman trodde jag var fredskallan? Den verkar ju överleva det mesta *s*

Men duscha, ja, det gillar de flesta plantorna jag har iaf. Jag har så dammigt hemma pga ventilationsproblem, så mina får verkligen duscha regelbundet!
Meriona
CITAT (tepa @ 02-08-2008, 19:14) *
Hej

Chefen ville ändra lite på inredningen av vårt kontor och tyckte att vi skulle byta ut krukväxterna. De skulle hamnat i komposten annars, om inte någon ville ställa upp och ge dem ett nytt hem. Tepa ställer ju alltid upp, så också denna gång. Nu till min fråga: Vad är det för växter och hur ska de skötas ? Den första är säkert en Yucca, men vill vara säker. Tack på förhand.

Tepa

En fråga bara: Är det en manlig eller kvinnlig chef? Är han/hon hjärtlös? KASTA UT???? thumbdown.gif
Limeblossom
Den på senaste bilderna tycker jag liknar en växt som jag kallar för Bergspalm....och den liknar inte 'Dracena fragrans' när jag googlade den.
Men Bergspalm kan ju vara ett "handelsnamn" som någon "hittat på" smile.gif
tepa
Hej

Det är en manlig chef. "Kasta ut" kanske är att ta i, men det skulle iaf förnyas. giggle.gif Det är nog en Dracaena Fragrans, Limeblossom. Har ju googlat, och det stämmer. Bergspalm har jag också, ser nog inte ut som Fragransen.

Mvh Tepa
Limeblossom
Ja, då är det en Dracena jag har också! smile.gif För den ser precis ut som på bilderna här i tråden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon