Hej
Har nyligen köpt en Mårbackapelargon. Var ska man klippa bort de överblommade blomman ? Som ni ser har jag klippt strax under själva blomklasen ? För högt ? Eller spelar det nån roll, klipper man så långt ner man kommer, kommer det isåfall nya skott ? Ursäkta, men kan inget om Pelargoner, har haft två engelska Pelargoner, och båda ruttnade bort...
Hälsn Tepa
Red Top
02-08-2008, 21:14
Hej! Bryt av blomskaftet så nära stammen Du kan. Brukar gå lätt. Gör det så fort blomklasen blommat över, så får du snart nya blomstänglar. Jag brukar också ta bort blad jag tycker blivit för stora. detta resule
terar i en överdådig mängd blommor. Står Din pelargon utomhus i full sol? Låt den göra det, så blir den kraftigare och får ett kompaktare utseende med kortare bladskaft. Lycka till! =)
Storåtjejen
02-08-2008, 21:41
Det liksom klickar till när man bryter av blomskaftet precis där det utgår ifrån stjälken. Det är inga svårigheter
Tack, Storåtjejen
Nu var jag ut på trappan och bröt av stängeln precis vid stammen. Och det sa klick, precis som du skrev. Den står på trappan under tak, men har inte full sol hela dagen, bara till tvåtiden på eftermiddan. Är lite rädd att den ska få för mycket vatten om den står på gården. Tycker du ändå att jag ska sätta ut den dit och ta in den om det regnar?
Hälsn Tepa
Storåtjejen
04-08-2008, 12:47
Pelargoner är älskare av sol (i de allra flesta fall) men tycker inte om regn. Så att ha dem under tak är ju alltid bra, men också soligt. Jag har mina ute, men får ställa undan en del när det väntas regnoväder. Andra har skydd under takutsprång hela tiden och står soligt.
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.