Hej
Vet att sniglarna har knaprat på mina blå vallmo jag planterade tidigare i somras. Tog några på bar gärning. De såg först ut att trivas, ska ha det lite halvskuggigt, läste jag. Och så vill dom ha kalkfritt, vilket jag idag fick reda på är samma som att ha sur jord, alltså rodo-jord. Det har dom inte. Är det sniglarnas eller jordens fel, eller bådas ? Hur mycket ska jag vattna om det inte regnar ? De står lite skyddat, några trädgrenar ovanför. Kanske de har fått för lite vatten. Är blå vallmo en svårodlad sort ? Tacksam för svar.
Hälsn Tepa
Jag tror det mesta är sniglarnas fel. Mina står i kalkjord och full sol och dom verkar gilla läget. Vatten behöver dom innan dom etablerat sig men sen tycker jag dom är hyfsat torktåliga. Dessutom växer dom ruskigt sakta första året så det finns nog hopp för din.
/Åsa
Christer i Falköping
02-08-2008, 20:12
Tror att det delvis kan vara sniglarna, men troligen för lite vatten och kanske för varmt för dem. Vattna mer så kommer de säkert igång. Förutom att torven gör jorden sur, dunstar det mycket vatten och det gör att det blir svalare runt plantan.
Christer.
Tack för era svar. Gåsis, vad roligt att det finns hopp för den. Men jag har nog inte räknat med att den inte ska komma nästa år. Jag räknar aldrig med sånt (optimist). Har nämligen blivit mycket mera självsäker på detta med trädgård nu, sen jag sett hur mycket som har vuxit och tagit sig i sommar. Här ska inte misslyckas !
Christer, vattna tror jag inte jag behöver nu på några dagar. Regnar nämligen nu, och ska regna fyra dagar till här på Åland.
Hälsn Tepa
Hej Christer
Har funderat lite på det här med att tillsätta torv. Vi har skaffat hem markduk till vår ogräs-slänt och torvblock att ha nedanför. Skulle man kunna skära av lite torv från ett block och smula ner i jorden runt vallmona eller måste man gräva upp dom, mylla ner torv och sätta tillbaks ?
Hälsn Tepa
Christer i Falköping
03-08-2008, 07:50
Vet inte hur torvberoende de egentligen är, men för för att få den svalkande effekten räcker det att göra så.
Christer.
Marita i Vasa
04-08-2008, 14:40
Det sägs i skrifterna att den behöver sur jord men..... Vi odlar den i många olika jordslag och den trivs utmärkt. Det som är viktigast enl. vår erfarenhet är att det inte får vara för soligt. Plantera den i växlande skugga och avlägsna första blomningens frökapsel genast den blommat klart. Genom att ta bort första fröbildningen så kan den sätta växtkraften på att bli större i omfång. ibland ser man rådet att ta bort första blomman men vi tycker det räcker med att ta bort blomstängeln när den blommat klart. Äldre plantor kan ha sina frön kvar. I år hade vi ca 150 blomstänglar på bergsvallmo på olika ställen i trädgården. Den största blev 166 cm hög. De flesta kring 100cm. Den första blomman öppnade sig 4 juni och än i dag syns enstaka blommor. Två månaders blomtid har uppnåtts genom att ha dem på olika växtplatser i trädgården.
[attachment=22190:2008_17_juni_k.jpg]
[attachment=22191:2008_29_juni_d.jpg]
Christer i Falköping
04-08-2008, 14:55
Fantastiskt Martia!
Har just planterat ut sådderna av Skvattram nu, fröerna som kom från dig alltså. 90% av de små fröplantorna bara kolappsade, men jag har gott och väl över tjugo små Skvattramplantor ändå!
Christer.
Oj, härliga bilder du visar!!! Jag har 5 småplantor från i höstas som sitter i östäge i blandad jord. Vet inte om det är för lite sol där, den ligger på mellan 8-11 kanske?? De har växt rejält, men inga knoppar syns ännu...men det kan väl också ta ett tag...elelr hur?
CITAT (Marita i Vasa @ 04-08-2008, 15:40)

Det sägs i skrifterna att den behöver sur jord men..... Vi odlar den i många olika jordslag och den trivs utmärkt. Det som är viktigast enl. vår erfarenhet är att det inte får vara för soligt. Plantera den i växlande skugga och avlägsna första blomningens frökapsel genast den blommat klart. Genom att ta bort första fröbildningen så kan den sätta växtkraften på att bli större i omfång. ibland ser man rådet att ta bort första blomman men vi tycker det räcker med att ta bort blomstängeln när den blommat klart. Äldre plantor kan ha sina frön kvar. I år hade vi ca 150 blomstänglar på bergsvallmo på olika ställen i trädgården. Den största blev 166 cm hög. De flesta kring 100cm. Den första blomman öppnade sig 4 juni och än i dag syns enstaka blommor. Två månaders blomtid har uppnåtts genom att ha dem på olika växtplatser i trädgården.
[attachment=22190:2008_17_juni_k.jpg]
[attachment=22191:2008_29_juni_d.jpg]
Jättefina vallmo, Marita ! Mina är nog inte för soligt, sol bara på förmiddan. Hyser gott hopp om att dom kommer nästa år och blommar då, ska komma ihåg det där med att ta bort första blomningens frökapsel. Den skulle ha sur jord, har jag också läst. Och så har jag läst att dom ska ha kalkfritt. Är det samma sak ? Man skulle ju kunna mylla ner torv, (Christer, har inte gjort det ännu ), men mylla ner eklöv gör ju också jorden sur ?
Hälsn Tepa
Marita i Vasa
04-08-2008, 17:41
Christer!
Lämås! Den blommar tidigast år två. Om plantorna växt dåligt kan den behöva ännu längre tid på sig till blomning.
Sol 8-11 kan vara för mycket om det är full sol hela tiden. Beror också på hur torr växtplatsen är. I fuktighetshållande lerjord klarar den solen bättre. Den vill helst ha solen silad genom lövverk. När folk fått plantor av oss och senare klagar på dålig tillväxt brukar jag fråga var de placerat den. Om de då svarar på bästa stället i trädgården så betyder det oftast en öppen solig plats. Jag har då uppmanat dom att flytta plantan bakom en buske och se! Nästa år berättar de sen jätteglada att den blommat så vackert!
I skrifterna står att den inte tål vinterväta och genast tror man att den vill ha torrt även på sommaren. Så är dock inte fallet! Jord vatten och näring vill den ha för att blomma bra. Vintern klarar den bättre längre norrut för att man då oftast inte har våta vintrar utan kyla och fruset hela tiden. Köldhärdig är den nog ( kommer från Himalajas bergssluttningar) men omväxlande tinat och fruset kring rötterna är inte bra. Summasummarum! Flytta norrut om ni vill odla blå bergsvallmo!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.