Full version: Stor skalbagge
Eva Ö
Vad är det här för sorts skalbagge? Den är rostbrun på undersidan och på 'gumpen'.
Det är det största skalbagge jag sett, 4-4,5 cm lång.

[attachment=22144:2008_07_13_001.jpg]
Piccante
Hm? med den storleken så borde det vara en hona av noshornsbagge Oryctes nasicornis men de brukar vara mer chokladbruna, åtminstone alla jag har sett. Din ser mer svart ut.
Azur
Nån dyngbagge tycker jag det ser ut som. Våra svenska dyngbaggar, tordyvlarna, blir inte på långa vägar 4 cm stora, så stämmer det måttet skulle jag säga det är en utländsk art som "flugit fel.

EDIT: Min första tanke var också hona av norshornsbagge, men varken form eller färg stämmer särskilt bra.
Piccante
CITAT (Azur @ 02-08-2008, 23:05) *
Nån dyngbagge tycker jag det ser ut som. Våra svenska dyngbaggar, tordyvlarna, blir inte på långa vägar 4 cm stora, så stämmer det måttet skulle jag säga det är en utländsk art som "flugit fel.

EDIT: Min första tanke var också hona av norshornsbagge, men varken form eller färg stämmer särskilt bra.

Näpp Oryctes stämmer inte alls, kollade med Landins fältfauna för säkerhets skull. Formen påminner mer om tordyvlar Geotrupes sp men de blir sällan över 20-25mm.

Eva Ö, var har du hittat baggen???
amaira
Knepigt det där. En "bladhorning", scarabaeidae, med typiskt huvud/antenner och ben att gräva med.

Mät med en linjal (måttband eller nåt) hur stor en sådan där ruta är på duken? Så får vi också uppskatta storleken.
Piccante
Jag undrar om det ändå inte är en sån här http://www.biopix.dk/Photo.asp?Language=sv...trupes-vernalis
Eva Ö
Lite spännande det här.
Den här Baggen räddade jag ur vattentunnan i mitten av juli.
Rutan på duken är 5,3x6,3 cm.

Var från början inne på läderbagge, insåg ganska snart att formen inte stämde och den är ju väldigt ovanlig också.

Kan nämna att jag bor i Medelpad.
amaira
Ja, det här är spännande. smile.gif

Geotrupes vernalis, vårtordyvel, är inte större än 20 mm ... Visst ser det ut som en tordyvel, men jag kan inte för mitt liv koppla ihop den med någon. Denna är verkligen stor!

Vill du Eva, att jag ska försöka gå vidare och ta reda på art? Jag tror jag gör det, för nu är jag nyfiken. yes.gif

Kan ta lite tid, men svar kommer tids nog. Kanske finner någon annan rätt svar före mig, vem vet.

Piccante
CITAT (Eva Ö @ 03-08-2008, 10:31) *
Lite spännande det här.
Den här Baggen räddade jag ur vattentunnan i mitten av juli.

Var från början inne på läderbagge, insåg ganska snart att formen inte stämde och den är ju väldigt ovanlig också.

Kan nämna att jag bor i Medelpad.

Finns det gott om stora ekar i Medelpad? Läderbaggen är bunden till ekar med hål och dessutom lämnar den ytterst sällan trädet den bor i. om en läderbagge måste flytta så söker de sig sälllan längre bort än kanske 100-300m från trädet där de bott så ska man få se en så måste man nästan vara mitt i en ekhage vid rätt tidpunkt.

Piccante
CITAT

När jag mäter på datorskärmen så är rutan ca 9,3 * 8 cm vilket ger 9,3/6,3=1,476 och 8/5,3=1,50 alltså är 1 cm på bilden = 1,5cm i verkligheten. Baggen får jag till 5,4cm inkl mundelar alltså 5,4 /1,5 =3,6 cm. Iofs ganska stort det oxå men inte extremt stort.
Azur
Geotrupes vernalis är en tordyvel, och blir max 20 mm lång, men jag håller med om att denna skalbagge mycket liknar en tordyvel.

Eftersom denna skalbagge uppenbarligen är cirka 35-40 mm så är jag tveksam till att det över huvud taget är en nordisk art; jag tror det är en långväga gäst. Enda svenska alternativen (såvitt jag vet) är egentligen noshornsbagge eller läderbagge, och det har jag svårt att tro att det är. Fast jag har haft fel förr.

Du skulle kunna skicka fråga & bild till Jourhavande Biolog på Naturhistoriska Riksmuseet, eller maila till Mattias Forshage. Skalbaggen är förmodligen lättidentifierad för en expert.
Eva Ö
Markus_H: Storleken på baggen (3,6cm) stämmer ganska precis!
Nej, här blir inte Ekarna värst stora och inte finns det många. Visserligen står det en hos grannen, men den är långt ifrån så stor som dom kan bli söderut och dom bär aldrig frukt så här långt upp.

Amaira: Sök gärna vidare om du vill och jag tänker inte ge mig, är ganska envis när det gäller sånt här.

Azur: Tack för tipsen, kanske jag ska skicka frågan vidare för nu måste vi bara ta reda på detta yes.gif

Eva Ö
Hej!

Nu har jag fått svaret yahoo.gif
Jag skickade fråga och bild till jourhavande biologen.

Det var en Noshornsbagge-hona!

Så Azur du hade rätt från början!

hälsn. Eva
Platinum
Så skoj att du fick svar smile.gif

Då kastar jag in en ny fråga på temat. Vet nån vad denna skalbagge heter då som jag hade massor av i Rhododendronbusken förra året? Storlek ca 2cm, skimrande i bronze/grön beroende på vinkel mot solen.

Gossen Ruda
Guldbaggar, det finns 2 närstående arter.
Piccante
Platinum; jag skulle tro att det är den gräsgröna guldbaggen dels för att det vita mönstret är kraftigare och dels att du beskriver den som bronsfärgad. Har för mig att det bara är den gräsgröna som skiftar från metallgrön till lätt rosa/rödmetallisk kan väl påminna om koppar eller bronsinslag. Den olivgröna guldbaggen är något mer åt gulgrön med snarare guld än rosa inslag.
Platinum
Tackar för svar. smile.gif
amaira
Jaha, ni hann före mig. smile.gif Hona av noshornsbagge var det ja.

Azur
CITAT (Eva Ö @ 06-08-2008, 16:47) *
Det var en Noshornsbagge-hona!

Så Azur du hade rätt från början!

Där ser man, man skall alltid lita på sin första känsla. Men jag har aldrig sett en helsvart noshornsbagge-hona tidigare, jag blev mer och mer övertygad att det var nåt annat.
Piccante
CITAT (Azur @ 06-08-2008, 23:35) *
Där ser man, man skall alltid lita på sin första känsla. Men jag har aldrig sett en helsvart noshornsbagge-hona tidigare, jag blev mer och mer övertygad att det var nåt annat.

Du är i gott sällskap rolleyes.gif jag reagerade oxå på färgen och för säkerhets skull kollade jag med böckerna och ingen säger att de kan se svarta ut? Där ser man vad foton kan luras ibland. Kanske var det skugga från fotografen som gjorde bilden mörkare?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon