Dito Verde
Tror att jag fått den från en odlait. Kanske i Kungälv i höstas.

IMG_2250.jpg

IMG_2249.jpg

/p
Pia L
Det är en Fackellilja, jag fick själv en sådan identifierad för några dagar sedan
Dito Verde
Tack, det minns jag nu att jag tog emot en gång utan att veta vad det var. Undrar om inte Eva i Höga var inblandad. Kanske är den från henne eller hennes bekanta.
Blir det fler av sig själv eller måste man så fröna själv?

Tack igen.
/p
Pia L
Jag vet inte hur mycket den breder ut sig av sig själv, men annars så är det frö som gäller och det är just såna som jag fått och hade min fråga om.
Det är en jättevacker växt
Sussie F-Flower
Vilken kul, läcker och orginell lilja/isglass! biggrin.gif
Blir den som på bilden när den är i full blom eller slår varje liten blomma ut också...?

Vad är det du har i övre vänstra hörnet på den första bilden? Mörkt/starkt cerise-rosa...? Flox?
Nyfiken... Gillar starka färger då det oftast är dessa som syns på långt håll.

Mvh
Sussie.

Pia: -Har du en sådan? Överlever dom "Norrlandskusten"? Samma färg?
Sussie.
Pia L
Sussie: Jag har tyvärr bara frön av den, men det är samma färg och det är sådär den ser ut när den är i full blom.
Hurpass härdigheten är hos oss vet jag inte, jag plockade fröerna i Köping, men jag hoppas att det ska ta sig och klara våra vintrar

Den ska klara -26 så med täckning så ska vi nog klara den, vill du ha några frön?
Sussie F-Flower
CITAT (Pia L @ 03-08-2008, 00:26) *
Sussie: Jag har tyvärr bara frön av den, men det är samma färg och det är sådär den ser ut när den är i full blom.
Hurpass härdigheten är hos oss vet jag inte, jag plockade fröerna i Köping, men jag hoppas att det ska ta sig och klara våra vintrar

Den ska klara -26 så med täckning så ska vi nog klara den, vill du ha några frön?

Men åååhhh, vad omtänksamt! Har du fått många frön...? Isåfall: Ja,tack! Spännande att prova.

Fniss... Jag har ju en gavel på huset som läker lite värme på vintern... önskar nästan att gaveln var lite bredare så jag kunde sätta flera "känsliga" sorter efter den... hihi...

Jag har en drös med bulbiller från mörkorange/svartprickig lilja du kan få, om du vill.
Ska petas ned nu på sensommaren, (tror jag...) gjorde så ifjol i alla fall och fick massor...

Vi kan PMa om det.
Dito Verde
Hej
Den gulnar nerifrån och upp på ett skojigt sätt. Sedan efter att den blivit helt gul så sitter fröna kvar där på stängeln.
I övre vänstra hörnet finns en dahlia (högst upp, lite åt höger) och snett ner år vänster en mörkröd stjärnflocka.
/p

CITAT (Sussie F-Flower @ 03-08-2008, 00:00) *
Vilken kul, läcker och orginell lilja/isglass! biggrin.gif
Blir den som på bilden när den är i full blom eller slår varje liten blomma ut också...?

Vad är det du har i övre vänstra hörnet på den första bilden? Mörkt/starkt cerise-rosa...? Flox?
Nyfiken... Gillar starka färger då det oftast är dessa som syns på långt håll.

Mvh
Sussie.
Pia: -Har du en sådan? Överlever dom "Norrlandskusten"? Samma färg?
Sussie.

tepa
Hej

Jag har också en Fackellilja, såhär ser den ut. Den har inte ändrats på över en vecka, så den är nog i full blom.
Kolla !

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon