Anna-Maj
03-08-2008, 09:47
Vi har en hel del gamla höstörar som ligger i en lada till ingen nytta

Jag skulle vilja göra något till trädgården med dem. Är det någon som har bilder på något ni gjort? Jag skall åtminstone göra en rosenbåge av dem. Jag behöver inspiration
Platinum
03-08-2008, 09:56
Såg arrangemang med höstöreliknande grenar när jag var till Wij trädgårdar. De hade gjort spaljeer och bundit upp diverse olika växter mot bl.a äppelträd.
Överbölingen
04-08-2008, 21:52
Jaha
När jag väl kom underfund med att det var hässjastör du undrade om och inte höst ör??? Så öppnade sig en ny värld. Tänk dig bara en "ståndare" med sidpinnar, för det har ni väl hos dig också, med ett par hässjeroer lutade i den. Ger höjd och en glad diagonal. Inte en grön grej behövs ju. Men humle, Clematis, klätterros...
Pergola? Rosenbåge? Spaljé...
CITAT (Överbölingen @ 04-08-2008, 22:52)

Jaha
När jag väl kom underfund med att det var hässjastör du undrade om och inte höst ör??? Så öppnade sig en ny värld.
Haha, jag undrade också vad ett höst-öra var för något

Men hässjestörar kan man ju göra mycket med - släng dem inte vad du än gör!
Jag har tänkt att göra en pergola som man ska gå igenom på tvären liksom så att det blir som en portal också av färska granstörar i brist på hässjestör...
Grannen har ett gäng gamla, fina men han vill tyvärr inte släppa dem ifrån sig....
När jag var liten hade vi en grind gjord av barkade störar..den var jättefin..
Monarda
05-08-2008, 13:29
Jag använde några gamla hässjestörar till stöd för mina luktärter. Klädde in hela skapelsen med hönsnät och det fungerar utmärkt.
P1010689a.jpg
Anna-Maj
06-08-2008, 19:29

Jag tänkte inte på att höstörar är hässjestörar på rikssvenska, bor i österbotten. Kan nog se lite märkligt ut med höst öron. Och slänga dem tänker jag inte göra! Skall nog bygga lite klätterställningar här och där för diverse klängväxter.
Nu har jag påbörjat mitt portal/pergolabygge iallafall..
Här
i min blogg finns ett par bilder..
*Stintan*
07-08-2008, 21:44
Tänk på att det kan vara bra att behandla nederdelen på dom bara om ni ska slå ner dom i marken så att dom inte ruttnar(egen erfarenhet). Hässjestörar plockades ju ner förr när höskörden var bärgad och höll därför längre än de skulle gjort om de stått ute året om.
Hehe..det hoppade jag över...jag har sån lera att jag tror den är helt tät i stort sett...man ser stängselstolp här som ruttnar men det gör den ovan jord...de går av och den biten som är kvar i marken är hopplös att få bort..man kan gräva upp såna stumpar på ställen man inte ens visste det funnits ett stängsel..
Men i vanlig jord så ska man nog göra det...förr vet jag att man eldade på stolparna lite...kolade dem...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.