Full version: Lite från ovan
HelenJ
Håller just nu på att byta tak på huset, och passade på att ta några foton på min trädgård uppifrån. Kul med ett annat perspektiv. Upptäckte att den faktiskt är ganska frodig trots att det inte fanns en enda planta här för två år sen...

Det här är det första man ser när man kommer till min trädgård från entrén. Gången från altanen förbi kornell, trollhassel, magnolia, lusthus i pil med clematis - och så diverse perenner...

Fortsätter man längs gången kommer man så småningom till dammen, som anas i vänsterkanten på fotot. Japansk blodlönn, ytterligare en magnolia passeras - och så perenner...

Och här syns dammen bättre. Vackert även en regngrå dag. Här anas glanskörsbär, rhododendron, forsythia och bambu.

Taget rakt ovanför dammen - men parasollet är ju uppe... Måste ta ned det och fota igen... Till vänster syns pergolan.

Pergolan sedd uppifrån. Armeringsnätet ska så småningom bli helt täckt av växter. Jag har klätterrosor, björnbär, blåregn, silverregn, vindruvor, klätterhortensia och rådhusvin. Plus ettåriga klättrare för att det inte skulle bli så tomt nu första säsongen. Under pergolan växer bl a schersmin, buddleia, pioner. En hängkatsura syns strax före pergolan.

På andra sidan pergolan finns en urtrist gräsmatta som fortsätter runt huset, men den ska vi förstås göra något åt så småningom...

Myosotis
Jättefin trädgård!
HelenJ
Tack blush.gif

Sprang upp på taket nyss och tog ett foto utan parasoll

Irene_L
Åhh så fint du har det! tummenupp.gif Vad kul att se det så där lite från ovan...då får man en sån bra överblick på hur du har det.
Oj vad plantor du har planterat...jättefint!
Biggan_
Jättefint! tummenupp.gif Så fin utsikt du fick över trädgården!
Krolliljan
Nu äntligen kan jag skriva i denna tråden efter att ha postat 5 ggr igår

Så fina växter du satt. tummenupp.gif Dammen är jättevacker och som jag gillar din sten/plattsättning 000.gif .
Gillan
Jag instämmer i hyllningskören. Du/ni har gjort det så vackert bravo.gif . Och vilken bra ide att fota uppifrån. Tror jag får se till att hiva upp min Dealer på taket och fota blush.gif . Själv kan jag inte då jag har höjdskräck fear.gif
HelenJ
CITAT (Krolliljan @ 04-08-2008, 09:54) *
Nu äntligen kan jag skriva i denna tråden efter att ha postat 5 ggr igår

Så fina växter du satt. tummenupp.gif Dammen är jättevacker och som jag gillar din sten/plattsättning 000.gif .

Tack! smile.gif
Jag har tänkt skaffa lite röd ölandssten att lägga ut som trampstenar lite här och var så man kan komma riktigt nära även de växter som inte växer närmast gången... Vad tror ni om det?
Gillan
Det tror jag blir jättesnyggt tummenupp.gif
Fågelvägen
Verkligen vackert! Och allt dethär på bara 2 år? Jag gissar att trafiken närmast trädgården påverkas av att alla vill titta på den fantastiska förvandling du åstadkommit. bravo.gif
HelenJ
CITAT (Fågelvägen @ 04-08-2008, 10:08) *
Jag gissar att trafiken närmast trädgården påverkas av att alla vill titta på den fantastiska förvandling du åstadkommit. bravo.gif

Jodu, särskilt sen jag kapade ner häcken längs med vägen för att få den tät - det står ofta folk och pekar och kommenterar (rätt kul att höra på dem ibland när de inte vet att jag lyssnar). giggle.gif
Men jag hoppas ändå häcken växer upp fort igen!
Gunilla T
Mycket vackert och smakfullt! Jag tror det blir jättefint med trampstenar i rabatterna!

Att du gjort allt detta på två år....? Otroligt..
mocca66
Va fint du har det!!! smile.gif Otroligt att du hunnit allt detta på bara 2 år! Är så roligt att se andras trädgårdar för alla har så otroligt mycket fantasi och ideer, och ingen trädgård är den andra lik! Du har gjort ett fantastiskt bra jobb!!
Magdis
Så otroligt fint du har det! tummenupp.gif
Grönberg
Mycket lyckat! bravo.gif
HelenJ
Tack alla!

Undrar hur det ser ut imorgon - det är full storm här nu och åtminstone gladiolusen vet jag är knäckta. sad.gif Hoppas bara min magnolia kobus och katsuran klarat sig. Resten är ju bara perenner och lökar och kommer nästa år igen även om det är sorgligt att de stormskadats. Måste kolla imorgon när det lugnat ner sig lite...
Wilmer
Wow, dina grannar är lyckligt lottade som får se den oasen istället för trist gräsmatta.. Hoppas det mesta klarat stormen. Det som inte dödar härdar.... Kanske.

Kicki
tepa
Hej Helen J

Helt otroligt vad du har åstadkommit på två år !! Började sjölv för drygt två år sen och tycker att jag fått mycket på denna tid, men du har banne mej mera. Vad stora dina växter har blivit !! För att inte tala om vad allt detta har kostat. Du har ju lagt ner en förmögenhet. Jättefint !

Hälsn Tepa
myy
Fantastiskt! Själv lyckas jag knappt komma igenom gräsvålen, så här tar det tid. Jag sätter spaden i händerna på sambon i stället. Det kan ta en säsong eller två att bli klar på detta sätt...

Ambitionen att få bort gräsmattan gilllar jag! Vad är den bra för, mer än att få lite marktäckning i köksträdgården?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon