Marie-72
03-08-2008, 10:21
Hur är det, kan katters klättrande förstöra träd?
Våra grannar har ett ca 30år gammalt träd med tjock bark.
Dom har nu virat taggtråd kring stammen därför att vår katt har klättrat i deras träd.
Kan kattens klättrande förstöra barken/trädet?
*Stintan*
03-08-2008, 10:40
Själva klättrander förstör inte trädet det ligger säkert något annat bakom deras åtgärd.
Myosotis
04-08-2008, 08:57
Det tror jag inte! Om katterna vässar klorna på samma träd hela tiden och det är ett litet träd med tunn bark så kan barken ta skada. Har själv virat hönsnät runt foten på en liten lind och ena enen pga katterna. Men som du skriver så är ju barken tjock! Hoppas katten inte skadar sig i taggtråden.
Taggtråden gör i såna fall mer skada på barken är lite kattklor.
Dessutom är det väl inte ens lagligt att använda taggtråd i naturen längre?? Fåglar och Ekorrar kan ju skada sig, t.ex.
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx...ok_id=GV02MJ399Det var ialla fall på förslag, vet någon om det gick igenom?
Eva-Helene
04-08-2008, 09:33
Inom jordbruket finns det rekommendationer att man inte ska använda taggtråd. I skogen är det förbjudet. Så var det för några år (säg 20) sedan.
I det här fallet är tråden närmast gillrad som en fälla, avsikten måste ju vara att katten skall skada tassarna när den försöker klättra i trädet.
Jag tror precis som Stintan att det ligger nåt annat bakom, om det nu är allmänt katthat, att katter går i deras rabatter, att de fått älg/rådjursskador utan att förstå det, eller bara att de är osams med sina grannar, men ett tjockbarkat träd tar i alla händelser ingen skada av en katt. Såvitt jag sett får inte ens tunnbarkade träd som asp och vide mer än kosmetiska skador på barken.
Marie-72
04-08-2008, 11:21
Tack för svaren!
Vi har ett ok förhållande till grannen - hälsar och sånt - men han har uttryckt irritation över katten.

Det bästa märket

(Ingen annan anledning att jag ville visa den...)
*Stintan*
04-08-2008, 12:14
CITAT (Marie-72 @ 04-08-2008, 12:21)

Tack för svaren!
Vi har ett ok förhållande till grannen - hälsar och sånt - men han har uttryckt irritation över katten.
Japp där har du svaret. Tycker att du ska ta ett litet snack med grannen och tala om för honom att det inte bara är din katt som kan skadas av hans tilltag. Du har väl kastrerat din katt hoppas jag.
Marie-72
04-08-2008, 15:10
CITAT (*Stintan* @ 04-08-2008, 13:14)

Japp där har du svaret. Tycker att du ska ta ett litet snack med grannen och tala om för honom att det inte bara är din katt som kan skadas av hans tilltag. Du har väl kastrerat din katt hoppas jag.
Ja, hon är kastrerad.
Tror jag ska få Gubben att prata med grannen.
Marie-72
04-08-2008, 15:16
DragonLady
04-08-2008, 15:37
CITAT (Marie-72 @ 04-08-2008, 12:21)

Tack för svaren!
Ja det e ju inte lätt när man blir irriterad över djur o natur......
..... taggtråd kanske är något mot mina grannars glin..
Ett annat tips är, att om din granne inte vill att kattan klättrar i trädet, så kan han/ni sätta upp en "krage "på trädet.
Då kommer hon inte upp till grenarna.
Marie-72
07-08-2008, 11:15
CITAT (pejori @ 07-08-2008, 01:30)

Ett annat tips är, att om din granne inte vill att kattan klättrar i trädet, så kan han/ni sätta upp en "krage "på trädet.
Då kommer hon inte upp till grenarna.

..och det hade nog sett snyggare ut också
Taggtråd är ju verkligen att gå till ytterligheter...
Ciczi
Du kan ju vira taggtråd runt grannen ifall katten får för sig att hat-attackera honom... visa att du är en omtänksam och ansvarsfull kattägare
Marie-72
08-08-2008, 08:23
CITAT (Grå @ 07-08-2008, 20:27)

Du kan ju vira taggtråd runt grannen ifall katten får för sig att hat-attackera honom... visa att du är en omtänksam och ansvarsfull kattägare

Frestande...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.