Kicki
Undrar bara om man ska/bör gödsla rabatter/ trädgårdsland nu på hösten?
Eller ska jag vänta till våren?
Ska jag ta ur komposten eller måste det vara någe speciellt tex. till rosorna?

Kicki
zon 3 (lerjord)
sad.gif
Ingrid på Västkusten
Våren är det absolut bästa för all sorts gdsel. Om man vil ge någe på hsten är benmjöl och Algomin det bästa.
Rosorna kommer att älska Dig för hästdynga och kompost på våren :-)
jag har också lerjord och våren när jorden reder sig - förhindrar avvattning av näring på hösten och tidig vår. Häst/Ko är super till rosor med nån näve av höns kanske.

Hälsar ingrid
Kicki
Tack så mycket!
Då vet jag...
biggrin.gif
Ingo
Vad betyder "när jorden reder sig"?
Har sett uttrycket flera gånger i böcker m m men aldrig någon förklaring...
Ewa L
CITAT (Ingo @ 05-09-2003, 14:47)
Vad betyder "när jorden reder sig"?
Har sett uttrycket flera gånger i böcker m m men aldrig någon förklaring...

När jorden inte klibbar vid spaden längre är den förklaring jag har fått vid tillfälle.
Bettson
När jorden reder sig är ett gammalt bondeuttryck. Det betyder att när du på våren tar upp en jordkoka och tappar den eller klämmer på den så faller den sönder. Gäller lerjordar som man vill skall "frysa upp" under vintern till en lite mer luftig struktur. Tjälen hjälper alltså lerjordar att fungera bättre.

När jorden reder sig är det dags att så. Innan dess klibbar jorden fast vid redskapen och väntar man för länge kan lerjorden ha torkat så pass att det är svårt att barbeta den för sådd. Gäller alltså att passa tidpunkten och ibland är den bara ett par dagar.
Ta det nu inte så förskräckligt allvarligt. Mindre trädgårdsland kan man vattna ifall det torkar för mycket. Att börja för tidigt däremot är bara skitigt och jobbigt.
Mulljordar och sandjordar behöver man inte passa på samma sätt utan där är jordtemperaturen en viktigare signal om när det är dags för vårsådd.
Ingrid på Västkusten
Jag kör ju i enbart upphöjda bäddar och har en megatermometer nedkörd i en av dem- När tjälen lossnat i princip så kan jag säa igång oftast innan med. De som har lerjord och inte har upphöjda bäddar är det bättre att vänta till just jordne reder sig 8utom bönor då - de är senare).

Nu köpte jag en ny jordtermometer så nu kör jag turbo ;-)))

Hälsar Ingrid
Järfälla
I sista Trädgårdsdags (P1) sas att det var bra att lägga brunnen kodynga ovanpå jorden nu på hösten! Det var bra att jordförbättra med inför vintern. Man blir ju alldeles förvirrad av allas olika åsikter!!

Jag har 4 säckar kodynga som jag GÄRNA lägger ut - för att bli av med dem.

Men man har ju lärt sig att inte kvävegödsla efter midsommar (eller juli - även där olika meningar).

Funderar om det ändå kan vara riktigt om man gör det på hösten - eftersom man inte har det naturliga förloppet med vissnade löv, stjälkar och blommor som i naturen. Jag menar att man sätter dit kodyngan i samband med att det börjat vissna ordentligt...

Vad tror ni? Hur funkar kodynga på hösten??
kerstin z5-6
Bor du i min zon går det när tjälen gått ner för sista gången på senhösten ..gödseln ligger då frusen och väntar på vår
Bor du i zon där det är höstregn som gäller -gödslar du bara grundvattnet till ingen nytta ... sleep.gif
Bettson
Har du lerjord? I så fall vilket är viktigast för dig? Gödsel eller struktur.
En kraftig lera bör höstgrävas för att inte röras så mycket alls på våren , bara i ytan. Då kan du lägga ut gödseln nu. Leran lagrar näring ganska bra.
Lite näringsläckage kanske det blir med strukturen är också viktig.
Har du annan jord än lera bör du absolut vänta till våren.
KURT
CITAT (Järfälla @ 14-09-2003, 14:42)
I sista Trädgårdsdags (P1) sas att det var bra att lägga brunnen kodynga ovanpå jorden nu på hösten! Det var bra att jordförbättra med inför vintern. Man blir ju alldeles förvirrad av allas olika åsikter!!

Jag har 4 säckar kodynga som jag GÄRNA lägger ut - för att bli av med dem.

Men man har ju lärt sig att inte kvävegödsla efter midsommar (eller juli - även där olika meningar).

Funderar om det ändå kan vara riktigt om man gör det på hösten - eftersom man inte har det naturliga förloppet med vissnade löv, stjälkar och blommor som i naturen. Jag menar att man sätter dit kodyngan i samband med att det börjat vissna ordentligt...

Vad tror ni? Hur funkar kodynga på hösten??

Lars Eric Samuelsson påpekade att det bara gällde välbrunnen kogödsel, eftersom den ändå inte är så kväverik. Utan främst fungerar som givare av mullämne i jorden.
Järfälla
Tack för alla svar!
Jag har lerjord i marken, men sandig näringsfattigt i de upphöjda konstgjorda rabatterna...

Det där om att välbrunnen kodynga INTE är så kväverik var nytt för mig - som är amatör. Jag trodde kodynga både var bra för struktur och satte fart som andra kväverika gödselmedel på våren... Intressant. Det är underbart med livets skola...
Bettson
Att välbrunnen kodynga inte är så kväverikt. Det finns två sorters kväve. Den ena har en tendens att dunsta upp i luften. Ju längre dyngan har lagrats desto mera kväve har försvunnit till luften.
Själv har jag min egen lilla metod att blanda slammad kalk i gödseln när den brinner. Kalken binder en del av kvävet som annars dunstar.
Eftersom det är kvävet som luktar så minskar lukten i samma procedur.
Kan inte rekommenderas ifall du lägger dyngan där det skall vara växter med lågt ph.
andersen
Jag gör så här,på hösten när jag höstgräver så lägger jag koskit i ränorna som blir när jag gräver sedan lägger jag nästa jordtag över koskiten så fortsäter jag runt hela grönsaks landet,10skotskäror är lagom till 100kvm.

Har gjort så i många år, något år hoppar jag över koskiten när jag höstgräver då passar jag på att kalka ändvänder då 4st 25kgs säckar kornat kalk till 100kvm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon