Jorden var så kompakt lera att jag fick bila upp större delen av det med en bilhammare. Grävde ur net till en meter ner och körde iväg ca 20 kubik lera (Det blir mycket större när det inte är så kompakt längre.)
Därefter fick jag fixa med lite dräneringsslang och dyligt och koppla på dräneringen så att jag inte skapat en swimmingpool...
pris 1000 kr
Därefter var jag tvungen att ersätta jorden (Det var förliten mäng för att beställa bil, en firma skulle ha 3000 i transport, en annan 2500, ocker! Så jag köpte 250 litersblock med torv och köpte hem, ca 6 m3 torv grävde lite till ner i lera och fräste samman det hela.
pris 900 kr
hyra fräs och Hilti
pris 400 kr
Därutöver köpte stormarknands barkmull, kalk, rosjord...
pris 600 kr
Nu kunde jag börja plantera... Vi har buxbom runt de flesta av våra rabatter och vill fortsätta med denna sammanbindande temat även här. Sticklingar som jag tagit själv har haft det svårt iår då det varit svårt att passa den i torkan hela tiden. Jag orkade inte vänta så jag köpte krukodlade plantor 50 st a 20 kr (de skulle vara 10-15 men de flesta var upp mot 25 cm höga! väldigt fina!
pris 1000 kr
I motten av trekanten ville jag ha en ros så jag köpte 3 Austinroser (The mary rose)
pris (3x130) 400kr
I utrymmet mellan ska jag plantera olika allium och botaniska tulpaner. Dessa ska jag köpa på lökrea i höst
pris okänt
I utrymmet mellan rosorna och häcken ska jag ha hostor som jag ska gräva upp hos svärmor (Ja, jag har fått lova att göra detta...

pris gratis
Summa ca 4500-5000 kr
Detta innebär ett kvadratmeterpris upp 550-600 kronor. Sedan kommer ju detta att utvecklas med tiden en rabatt blir ju aldrig klar...
När jag räknar samman detta känns det otroligt dyrt, vad har Ni lagt på nya anlaggda rabatter? Självklar är det beroende på vad man planterar och så vidare men ändå? Freedback någon?
mvh plexi