Full version: Flishugg
wingman
Vi letar efter en flishugg tilll vårt landställe på en ö i södra Norge. Eftersom den ska transporteras med bil och båt så behöver den vara hyfsat portabel. Den ska kunna tugga syrener, buskar och småträd. Hittar mest modeller som är gigantiska och dyra. Nån som har förslag på lämplig modell, ny eller begagnad?
henriks
menar du modell förvuxen kompostkvarn eller liten, traktordriven tugg?

tragiskt men sannt, så sålde jag en liten behändig, traktordriven flistugg som skrot i förra veckan. kanske 3-400 kg, så det beror väl på vad man menar med behändig förstås, klarade stammar på fem cm med grenar och allt galant, och upp till 12 eller så rena stammar.

det kanske går att rädda den undan döden fortfarande om det är intressant?

wingman
CITAT (henriks @ 04-08-2008, 21:55) *
menar du modell förvuxen kompostkvarn eller liten, traktordriven tugg?

tragiskt men sannt, så sålde jag en liten behändig, traktordriven flistugg som skrot i förra veckan. kanske 3-400 kg, så det beror väl på vad man menar med behändig förstås, klarade stammar på fem cm med grenar och allt galant, och upp till 12 eller så rena stammar.

det kanske går att rädda den undan döden fortfarande om det är intressant?

Tack för tips och omtanke, men det här är ett litet ö-samhälle en bit ut i havet där det inte finns några traktorer. Det är nog mer förvuxen kompostkvarn jag letar efter i så fall. Har sett bensindrivna såna som tuggade i sig sly, grövre grenar och småträd galant.
henriks
biggrin.gif

Ja, storlek är ju relativt.... Numera har jag en som kommer hit och flisar åt mig... 70cm stamdiameter med kanske 1 meter i sekunden - efter att ha fått en årsförbrukning nermald på 40 minuter, lärde jag mig snabbt att flisa själv, det är BRA onödigt.

Jag sparat en flistugg till precis det du skall ha den till, grenar, syrener och småträd vid rensning i trädgård och betesmarker. Dock ställer jag mig lite tvivlande till hur portabel en tugg för det syftet kan vara om den skall ha egen motor? Jag använder en liten traktor (50 hkr) öch det går TUNGT att mala ner en 10-15 cm stam. Min moster har en eldriven kompostkvarn - där är det MAX 1-2cm grenar som gäller.
Ingrid Zon3
Var får man tag på en som kommer och flisar åt en?
Det är väl inte samma som stubbfräs?
henriks
nej... inte samma som stubbfräs...

skogsmaskin med flistugg som flisar åt värmeverk är det jag anlitar. Inte precis till trädgårsavfall med andra ord, men väl till flis att värma upp husen med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon