Ramred
Vill ha hjälp med om detta är mördarsniglar eller inte. Vi har försökt kolla på bilder på nätet för att få klarhet och tycker att det ser ut som sådana. Men det som är lite konstigt är att de inte ätit av växterna här, mer än sallad. Vad jag förstått så äter dom väl allt i sin väg annars? Har varit totalt lyckligt ovetande om mördarsniglar rolleyes.gif Eller har vi tur så det är någon annan sort detta?

[attachment=22170:Vilken_snigel.jpg][attachment=22171:Vilken_snigel__6_.jpg]
Malvia

Ja, skulle jag hitta såna på vår tomt så skulle jag ta bort dom direkt.
Azur
Nog ser det ut som spansk skogssnigel, alias mördarsnigel, alltid
Äter allt i sin väg gör de inte, men de blir extremt talrika och äter mycket man inte skulle vilja att de åt.
Ramred
Det ante mig sa snöbollen. Vi har gått här och plockat bort alla vi sett. Hoppades ändå på att det skulle vara några andra små rackare.
tepa
Hoppas kan man alltid. Men det ser tyvärr ut som om ni har blivit drabbade av det värsta. Nämligen spansk skogssnigel. Mördarsnigel. Ta bort dom, ta livet av dom, tar du bort en snigel på våren så har du förhindrat uppkomsten av 400 sniglar, för den hinner lägga ägg fyra gånger under sommarn. Hundra per gång.

Hälsn Tepa
Ramred
Ja vi plockar och tar död på alla vi får tag i. Och efter vad du skriver Tepa, så får jakten vara lika intensiv till våren igen. Visste ju att dom förökade sig fort, men att det blir så många...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon