tepa
Hej

Har kommit över några växter av en bekant. Bl.a Kornettblomma, gul-röda prästkragsliknande blommor, är väl ca 60 cm höga. Tror den är ganska vanlig i våra trädgårdar. Tror ni att ni vet utan bild ? Undrar om den är perenn, hur vill den ha det ? Soligt ? Förökar den sig själv ? Ska jag låta vissnade blommor vara kvar så den bildar frön ? Har googlat på Kornettblomma, men får bara upp krukväxten Kornettblomma, vilken inte alls är likadan.

Hälsn Tepa
ingrids
Kan det vara kokardblomster du menar?
tepa
Hej Ingrid

Jo, det är det säkert ! Hon sa Kornettblomma, hon jag fick den av, det har en annan trädgårdsvetare, som hade såna blommor i sin trädgård också sagt. Men jag tittade på en fröpåse jag hade sått i våras, det stod Kokardblomster på påsen och blommorna var exakt likadana. Så nu kan jag googla på Kokardblomster istället. Tack.

Hälsn Tepa
ingrids
Där ser man - det finns fler än jag som gör den sortens sammanblandningsfel smile.gif och det var ju faktiskt det som gjorde att jag kunde hjälpa dig.
(Exempel ur mitt liv: Jag "Han hette något på E", min mor "Ah, du menar Sven", Jag "Ja, just det!")
tepa
Hej Ingrids

Hi hi hi. Jo det kan bli tokigt ibland, när minnet sviker. När jag tänker efter, min syster har också "kornettblommor" i sin trädgård. När vi gick en runda så sa jag, ville ju visa mig duktig, "och här har du Kornettblommor... " JO ", sa hon. Men hon kom kanske inte heller ihåg att det var Kokardblomster...Hursomhelst så är dom perenna, och förökar sig genom att man delar dom, alltså dom frösår sig inte själva. Har du Kokardblomster ? Klipper du bort vissna blommor nere vid marken? Skulle vara trevligt om dom blommade igen sedan.

Hälsn Tepa
ingrids
Hej Tepa,
just nu har jag några stora krukor och ett gigantiskt grävprojekt där det slokar fem halvdeppiga dagliljor.
Vissa växter blommar snällt om ifall man klipper dem, men jag vet inte om det gäller kokardblomster. Visst borde det vara så att ju tidigare på sommaren en perenn blommar ju större chans har något sådant att lyckas? Typ att de ska kunna hinna med en andra omgång innan frosten.
tepa
Hej Ingrid

Det är nog säkert så, men man kan väl klippa bort ändå. Inte vackert med vissna blommor i rabatten.

Hälsn Tepa
Marlene z v
Jag hade sått Kokardblomster förra året, men i våras kom ingen upp av dem, nu har jag två plantor som har knoppar men om dom har självsått sig eller från en gammal planta vet jag inte. Jag hade dem på flera platser i trädgården, men bara på en plats har den återkommit nu sent på sommare så det kan tyda på att den är självsådd. Det kanske beror på var du bor om den övervintrar, jag bor i ca zon 5,
tepa
Hej Marlene

Jag bor i zon 3 (-4), på Åland. Visst tyder det på självsådd, om dom bara dykt upp !?

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon