Full version: Växter via postorder
Pius
Jag är lite fundersam över de olika företag som säljer växter via postorder, vilka är bra och vilka är mindre bra.

Nu vet jag inte om det är ok att lämna ut såna uppgifter direkt här på forumet, men om inte så får ni gärna PM:a mig. Fick en katalog i veckan som har intressanta priser på tjusiga tulpanlökar men jag vet inte om jag vågar skicka efter därifrån.

Så lite tips vore bra.

Pius confused.gif
Piccante
Easyplant skulle jag inte köpa ifrån utifrån de växter jag har sett där ifrån ranting.gif fear.gif sos.gif
HelenJ
Och akta dig för Bakker också.
Misty
Jag ville testa Easy Plant tidigare i somras, men det skulle bli ett bittert minne. Jag fick både döda och halvdöda växter. När jag ringer och mailar i flera veckor , flera gånger om dagen utan att få svar, skickar jag ett fax från min mans jobb (polisens fax....ursäkta alla skattebetalare)
Då kom det svar på mailen att de kunde ersätta mig med halva portokostnaden, alltså 45:-
Men jag ville ha ersättning för de döda och halvdöda. Nej, jag fick inte skicka tillbaka alltihop. Jag fick påminnelse (+50:-)
Jag kontaktade konsumentverket och de sa att jag fick kontakta en konsumentrådgivare i min kommun. Och hon
sa att jag skulle bestrida fakturan. MEN DET VAR JU DET JAG GJORDE!!!!
Eftersom jag inte ville hamna hos fogden, betalade jag ialla fall.
Summan av kardemumman: HANDLA ALDRIG AV EASY PLANT / ROSENLUST!!!! Hur lockande det än kan vara!!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Misty @ 04-08-2008, 18:33) *
Jag ville testa Easy Plant tidigare i somras, men det skulle bli ett bittert minne. Jag fick både döda och halvdöda växter. När jag ringer och mailar i flera veckor , flera gånger om dagen utan att få svar, skickar jag ett fax från min mans jobb (polisens fax....ursäkta alla skattebetalare)
Då kom det svar på mailen att de kunde ersätta mig med halva portokostnaden, alltså 45:-
Men jag ville ha ersättning för de döda och halvdöda. Nej, jag fick inte skicka tillbaka alltihop. Jag fick påminnelse (+50:-)
Jag kontaktade konsumentverket och de sa att jag fick kontakta en konsumentrådgivare i min kommun. Och hon
sa att jag skulle bestrida fakturan. MEN DET VAR JU DET JAG GJORDE!!!!
Eftersom jag inte ville hamna hos fogden, betalade jag ialla fall.
Summan av kardemumman: HANDLA ALDRIG AV EASY PLANT / ROSENLUST!!!! Hur lockande det än kan vara!!

jag gjorde som du ''testade'' för jag va så nyfiken om dom verkligen är så dåliga ,, visst är dom .

köpte gunnera,två rosor,en orkidee . Gunneran var en torr rotbit som senare ruttnade . orkidee var en första år frösådd en liten knöl på 2-3mm med 1-2blad som var ca 1-2mm stora för ett SVINDYRT pris . Rosorna var doppade i ympvax så där var många knoppar som hade dött men efter att tvättat bort all vax så lever åtminstone rosorna och är fulla med knopp . med tanke på att dom tar duktigt betalt så trodde man att det skulle va nåt . jag köpte jord och rosor kan man säga . så knölar,plantor är skit men rosor,buskar om man har tur kan va bra plantor med hyfsad bra storlek (med tur). aldrig mer att jag handlar där
Åsa, mälardalen zon 2
Verberghe brukar få bra kritik och de säljer lökar till priser som är lägre än vad de flesta svenska firmor tar.

Lilla Fiskaregatans trädgårdsbutik kan man ju också handla hos ifall man inte vill handla utomlands de har en hel del lökar lite dyrare än Verberghe dock.

Hortogreen har också en del lökar men det är inget jättesortiment.
emmas matte
Handlade på Bakker o fick bara halvdöda eller döda plantor, blev sur och skickade ett mail till dem o frågade om de skulle lägga ner företaget, eftersom de bara skickade ut sådan skit. Fick ett mail tillbaka efter ett tag....där skrev de att jag skulle få tillbaka det belopp som jag hade handlat för i år....... i går kom pengarna..........har handlat där förut och fått bra servis o ersättning för dåliga växter. Köper ofta lökväxter därifrån de har barit bra. men perenner har varit sämre.
Skruttis
Var noga med att få uppgifter om frakttiden som gäller hem just till dig.
Köpte ett större antal buskar/plantor av Hortogreen och det lät ju utmärkt att växterna bara skulle ligga nerpackade i några dagar för leverans.
Det som firman inte upplös oss om var att speditionsföretaget endast har en dag i veckan som de leverar varor till min hemtrakt. Speditören fick våra plantor en onsdag och hade endast tisdagar som leveransdag. Alltså skulle växterna ligga nerpackade ytterligare en vecka i deras torra lagerlokal. Det hade de definitivt inte överlevt med tanke på hur torrt och dåligt packade de var. Det slutade med att vi fick åka 7 mil extra för att hämta dem själva på speditionslagret och försöka stuva in alltihop i bilen. ranting.gif
Skrattretande med tanke på att allt började med att vi tänkte slippa hyra kärra för att köpa dem hos en lokal handlare och bekvämt få dem hemlevererade.
Något avslag på priset blev det inte! nono.gif
Pius
Det verkar vara vanskligt att köpa via postorder så jag håller mig till odlas.se erbjudanden för de vet jag är bra. Hoppas det kommer tulpanlökar framåt hösten, lite skojiga.

Pius
Lady Hamilton
CITAT (Skruttis @ 05-08-2008, 13:38) *
Var noga med att få uppgifter om frakttiden som gäller hem just till dig.
Köpte ett större antal buskar/plantor av Hortogreen och det lät ju utmärkt att växterna bara skulle ligga nerpackade i några dagar för leverans.
Det som firman inte upplös oss om var att speditionsföretaget endast har en dag i veckan som de leverar varor till min hemtrakt. Speditören fick våra plantor en onsdag och hade endast tisdagar som leveransdag..........

Hos mig levererar speditören Må-Fr yes.gif Men däremot råkade jag ut för en lite "lurig" transportör.............Fick ett mobilsamtal kl. 21.00 och möttes av en röst som sa -Jasså? Du är hemma nu. Jag har en del växter i bilen som jag skulle leverera men du har inte varit hemma på hela dagen och växter kan man ju inte lämna 'hur som hellst'. Går det bra att komma nu? -Jo det går bra svarade jag. Och när han kom (i privat bil) så hade han en annan man med sig -Jo hej! Det här är Kalle, han ville åka med.........Vi undrar nämligen om vi kunde få komma in och titta? Det lyser alltid så vackert från ditt uterum och 'folk' säger att du odlar växter där inne och är väldigt nyfikna på hur det ser ut. Snälla får komma in och se? Ja vad svarar man på det ? giggle.gif
Naturligtvis fick de komma in kompiskram.gif
hobbe 00
Jag har bestellt plantor från Bluesagen i vårast och jag var helt nöjd med min leverans. Plantorna var fina efter postresan över "potten" till Finland. Övriga som jag har beställt av har oxå sänt fina lökar och plantor!
Järfälla
Jag har beställt ganska mycket från Hortogreen, som miskantusgräs, japansk dvärgpil mm. Allt har varit bra, utom den höstplanterade avebokshäcken. Jag ringde och frågade varför hälften var dött påföljande vår och de bad att få återkomma. Sen blev jag uppringd av en plantgubben, dvs den som levererar till hortogreen och han trodde jag blandat fel jord eller vattnat fel... Fick ingen ersättning. Det var en hemsk vinter den vintern, massor dog, typ lavendel som klarat sig i åratal osv (tror det var 2002).

Köpte nya på Ulriksdal påföjande vår och de tog sig direkt, lättare med vårplantering av den arten. Men Hortogreens (som överlevde) är mycket tätare nu... (hela häcken är fullvuxen nu).

vanjalarsa
hej
Jag rekomenderar varmt ett postorder företag på nätet som heter !Blomkrukan".
Har beställt därifrån och alltid varit nöjd.

DE håller till i Norrland och har bra härdighet på sina växter. KOlla in deras sortement!
mvh Vanjalarsa
Sussgirl
Har handlat via både Bakker och rosenlust och har varit blandade resultat.
Lökar från bakker har kommit upp men perenner som tex julros var bara rötter som det aldrig vart något med.
Dum som man var reklamerade jag inte då..

Rosenlust köpte jag från easyplant i våras med några från jobbet men små ynkliga plantor men mina lever (köpte stockrosor) men de kommer inte blomma i år. Så det kan jag inte rekommendera.

Sen handlade jag i våras perenner och bla två plantor av syrenbuddleja men de var döda när jag fick dom så det reklamerade jag och fick presentkort på 250 kr så väl tilltaget iaf.
Så nu testar jag igen i höst -har redan beställt från dom eftersom jag hade presentkort och testar igen med syrenbuddlejan och lite till smått och gott. Skriver sen och berättar hur det gick. Ibland får mna fina plantor ibland inte.
Min jobbarkompis köpte samma syrenbuddleja förra hösten och den är ganska stor nu så hon hade "tur" kanske bättre att beställa på hösten då det redan växer.

/Susanne
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon