Full version: Phalaenopsis
Mysis
Jag önskar att jag äntligen lyckats få en orkidé att sätta ny stängel, men misstänker att det är ett nytt bladpar? Ni som vet, upplys mig om hur det ligger till! Jag är inte så värst bevandrad i orkidéernas underbara värld. Bilden var tyvärr för stor för att kunna ligga ( jag är inte heller tekniskt fulländad).

/Linda
Sussie F-Flower
Hej Linda!

Det där är nog en liten keiki, en "orkidébäbis".
Jag har aldrig fått någon själv på mina phalaenopsisar, bara på andra sorter.

Låt den sitta kvar tills det kommer/bildats några (3-4?) rötter under den, sedan kan du skära av en/ett par cm under rötterna och plantera i egen kruka med orkidébark/kompost.

Sedan sköter du den bara som en vanlig ph.

Om jag har fel så lär nog någon annan säga till, hoppas jag. tummenupp.gif

Lycka till!
Mysis
Tack för svaret Sussie F-Flower! Får väl rikta in mig på en ny planta då, istället för nya blommor på den gamla...

Såg förresten nyss en bild på din "Nattens prinsessa", i all sin blomsterprakt! Helt fantastiskt, underbart vacker!
Sussie F-Flower
CITAT (Mysis @ 04-08-2008, 18:54) *
Tack för svaret Sussie F-Flower! Får väl rikta in mig på en ny planta då, istället för nya blommor på den gamla...

Såg förresten nyss en bild på din "Nattens prinsessa", i all sin blomsterprakt! Helt fantastiskt, underbart vacker!

Oj! Tack för det!
Ja, jag var ju sååå glaad för ett par månader sedan när jag trodde att det hade kommit tre knoppar på den, fast det visade sig senare att det var tre nya blad som kom.
Därefter har det kommit massor med nya blad... men bara blad...

Sussie.
Mysis
Lite som med min orkidé, då...
Flower_Flis
Hej! har frågat min mamma som kan en del om dessa växter och hon sa att det kan vara så som Sussie F-Flower men det kan även bli knopp på den. låt den växa så märker du om det blir knopp el att de blir rötter på den
MVH Flisen
Sofiia
Ja det ser nog ut som en keiki. Är lite svårt att se på bilden men är det inte två plantor i samma kruka? g.gif

Keikin och moderplantan brukar blomma samtidigt så ha ingen brådska med att skära av den från mamman. Jag håller med sussie men man brukar plantera småttingar i enbart vitmossa (eller med delvis vitmossa åtminstone). smile.gif Det främjar rottillväxten. tummenupp.gif
Mysis
Ja, Sofiia! Plantan har redan ynglat av sig tidigare (då från moderrötterna) så de är, mycket riktigt, "två" i samma kruka. Men den här gången tyckte jag att "skottet" (den eventuella nya plantan) såg lite annorlunda ut. Därav mitt hopp om en ny blomstängel på moderväxten.

Spännande det här med orkidéer!
Sofiia
Det kunde ju bli en riktigt präktig blomning ifall alla 3 skulle börja blomma på en gång! smile.gif
Mysis
Ja, i drömmarnas värld! Hoppas kan man ju alltid... =-)
Felicia M
Nej men, ser ett nytt "skott" ut sådär! Jag som haft orkidéer i en massa år men aldrig har jag sett något sådant. Undrar varför?

Fortsätter moderplantan att blomma också, eller är det kört sedan och man får inrikta sig på den nya plantan? Nyfiken... smile.gif
Sofiia
CITAT (Felicia M @ 08-08-2008, 07:26) *
Nej men, ser ett nytt "skott" ut sådär! Jag som haft orkidéer i en massa år men aldrig har jag sett något sådant. Undrar varför?

Fortsätter moderplantan att blomma också, eller är det kört sedan och man får inrikta sig på den nya plantan? Nyfiken... smile.gif

Ja jag har heller aldrig fått en keiki. Min mamma som har haft orkidéer i många herrans år har heller aldrig fått keikin. Men tyvärr är det så att alla phalaenopsisar inte är lika villiga att få keikin. De som får är ofta hybrider av arter som ofta är benägna att få keikin.

Moderplantan fortsätter nog fungera som vanligt och blomma efter att man tagit bort keikin.

Min mamma fick faktiskt en keiki nu i våras.

[attachment=22399:keiki.jpg]

Jag tror den har växt till sig under ca 1/2 år och nu har den två ett par cm rötter. Så det går väldigt långsamt... man kan vira vitmossa runt keikins rötter och hålla rötterna fuktiga på det sättet, då växer rötterna snabbare.
Mysis
Kanske är det så att de näringstillsatta vattenbad jag givit min planta, en gång i veckan, under sommaren, främjat keiki-tillväxten? Att nämna i sammanhanget är att jag inte använt speciell orkidéenäring, utan vanlig Blomstra. Den har stått lite skyddad (bakom några utav Kungscissusens blad) i österfönstret.

Det ska bli oerhört spännande att se om det verkligen är en orkidéebäbis till som har kommit, eller "bara" en ny blomstängel på moderplantan. Tiden får utvisa...

/Linda
Sofiia
CITAT (Mysis @ 08-08-2008, 10:38) *
Kanske är det så att de näringstillsatta vattenbad jag givit min planta, en gång i veckan, under sommaren, främjat keiki-tillväxten? Att nämna i sammanhanget är att jag inte använt speciell orkidéenäring, utan vanlig Blomstra. Den har stått lite skyddad (bakom några utav Kungscissusens blad) i österfönstret.

Det ska bli oerhört spännande att se om det verkligen är en orkidéebäbis till som har kommit, eller "bara" en ny blomstängel på moderplantan. Tiden får utvisa...

/Linda

nja det tror jag nog inte, det är ju nog helt normalt att det kommer keikin, det är hormoner som styr det. Det finns även keikipasta som man kan applicera på stänglar och då kommer det keikin. jämnvarma perioder (över 25 grader) sägs även göra så att det kommer keikin. Men det har inte funkat på mina åtminstone.
Mysis
Såhär har min orkidébebis utvecklats! Hur ska jag göra för att den (fortare) skall utveckla "egna" rötter och bli redo för att separeras från mamma?
Sofiia
Den ser lustig ut, som om det skulle komma två blad på skilda ställen unsure.gif ... kanske det blir två keikin..?

Det enda du kan göra är att vira lite vitmossa runt rötterna (då det börjar komma sådana) för att de skall växa snabbare, så mycke annat kan du nog inte göra än smile.gif
Mysis
Hej!

Nu är jag inte längre lika säker på att det rör sig om en keiki confused.gif
DragonLady
Ser ut som en blomstängel som samtidigt utvecklar flera keikis.. jag hade en liiiten planta som blommade på 2 stänglar och det kom 4 st keikis på samtidigt, det var mycket power i den lilla plantan.. yes.gif

Ammoura
Aldrig sett något liknande. Jag har just nu en orkidée med 3 keikis men dom växer ut från en gammal stängel.
Fortsätta gärna uppdatera om vad som händer med den smile.gif
Mysis
Jag håller er uppdaterade. Det är bra spännande det här...

/Linda
Sofiia
Det ser ut som om det kunde bli flera keikin på den stängeln smile.gif
Cercidiphyllum
Kul med din orkideé. smile.gif

Jag har en keiki på en av mina orkideér, kom igång nån gång för två år sedan. Moderplantan och keikin har blommat nu i princip 1 år, inte haft hjärta att göra nått med keikin än. Nu börjar dock morderplantans blad att gulna smått. Är det för tufft att hålla igång bebisen (med blomning) samt blomma själv? Har aldrig gett näring till orkideén, haft den i 4 år nu och den har blommat konstant samt fått nya blomstänglar. Är näring på sin plats eller är det dags för bebisen att bygga eget bo?

mvh Cercidiphyllum
Sofiia
Visst är det ju moderplantan som får förse dem båda med vatten (och näring), om du då inte har vitmossa kring keikins rötter eller sprayar vatten på rötterna dagligen.

Är det många blad som gulnat eller bara de äldsta? det kan bra vara brist på näring eller så orkar moderplantan helt enkelt inte försörja båda. Själv brukar jag ge mer (oftare) näring då mina blommar, för jag vill ju att den ska blomma länge men också att plantan ska hållas kraftig.
Linis
Hej Mysis!
Jag vill verkligen inte vara den som kommer och förstör din lycka, men jag tror inte att det är en keiki (kanha fel dock). Tycker mest att det ser ut som en vanlig stängel som valt att ta en lite udda väg. Keikis brukar oftast utvecklas på en redan etablerad stängel. De goda nyheterna är dock att du fått en ny stängel. Det är alltid ett gott tecken på att din orkidé trivs. Ifall du upplever att den mest sätter nya blad så kanske du skall, efter blomningen är över, plantera om den och strunta i den ett tag. Typ inte vattna mer än 1 gång i månaden. Ofta mår orkidén FÖR bra ifall den bara sätter blad.
Lycka till!
Mysis
Linis; jag har funderat precis i de banorna. Och besviken blir jag inte, exeplaret har ju redan ynglat av sig, vid rötterna. Nu ser jag bara fram emot de praktfulla gula blommorna, som sist höll i flera månader!
DragonLady
Är det meningen att man ska klippa av den som pilen visar på.. det var den som blommade sist? g.gif
Den har ju blad på sig, men den kommer inte att blomma igen då?
Svårt detta...

Sussie F-Flower
CITAT (DragonLady @ 03-10-2008, 20:54) *
Är det meningen att man ska klippa av den som pilen visar på.. det var den som blommade sist? g.gif
Den har ju blad på sig, men den kommer inte att blomma igen då?
Svårt detta...

Ja, vet du, jag tror faktiskt att det är så... att den ska klippas bort, alltså!
Jag är inte helt 100 men enligt Arne som håller föreläsningar på Blomsterlandet så är det bara Dendrobium Compactum som blommar på både nya och gamla bulber. Alltså av de orkidéer av Dendrobiumsläktet som finns som vanligast på våra breddgrader.
Är den du har en D. Phalaenopsis? Ser ut som en sån... Härlig färg på blommorna!!!

Jag har också en sådan, fast vit. Tre gamla bulber plus två nya bulber är det på min.
En ny stängel är på väg upp ifrån en NY bulb. Alla är gröna och fina. Jag misstänker att det kan komma "nya" keikis på de gamla bulberna, som kan blomma, därför har jag sparat de gamla.
DragonLady
Ok.. låter den vara så länge så får jag se vad som händer.
På min kommer det 2 stänglar till förutom den som blommar så det skall bli kul o se, den har ju inte blommat på 4 år så nu tar den väl i giggle.gif
De flesta av mina orkideér blommar eller kommer med stänglar, en av dem den vita har 3 stycken wub.gif

.
Sussie F-Flower
CITAT (DragonLady @ 04-10-2008, 00:40) *
Ok.. låter den vara så länge så får jag se vad som händer.
På min kommer det 2 stänglar till förutom den som blommar så det skall bli kul o se, den har ju inte blommat på 4 år så nu tar den väl i giggle.gif
De flesta av mina orkideér blommar eller kommer med stänglar, en av dem den vita har 3 stycken wub.gif

.

Vackert!!!!
Visst är det kul....!!!???
Mina har också satt en sjuhelsikes fart efter sommaren då de har fått både gödning samt varit ute i friska luften!!!
Det kommer både kekis här och där samt stänglar hit och dit...
Blommorna är nästan så stora som apelsiner...
Har aldrig varit med om detta otroliga fenomen tidigare.
Sofiia
dendrobium phalaenopsis kan också blomma på gamla bulber smile.gif , det gör min just nu.

Jag skulle inte klippa någonting men det är nu jag det rolleyes.gif . Istället skulle jag dela den till våren ifall det börjar bli trångt i krukan.
Mysis
Hej!
Nu vet jag att det handlar om en blomstängel! Knopparna syns tydligt (de var två). Dessvärre lyckades jag "pillra av" en knopp när jag "hanterade" plantan. Kan en ny bildas?

/Linda
Sussie F-Flower
CITAT (Sofiia @ 04-10-2008, 20:54) *
dendrobium phalaenopsis kan också blomma på gamla bulber smile.gif , det gör min just nu.

Jag skulle inte klippa någonting men det är nu jag det rolleyes.gif . Istället skulle jag dela den till våren ifall det börjar bli trångt i krukan.

Oj, då!!! Gör den det? Det har inte kommit en ny bulb alltså som blommar den gamla bulben...???
Spännande...!!!

Snälla, lägg in en bild är du snäll...
Sofiia
Har ingen bild från den pågående blomningen men det är samma som det finns bild på här:
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...68081&st=40

Jo alltså den blommar på en bulb som den har blommat på tidigare. smile.gif , en gammal bulb.
Koi
Hej, jag har en Phalenopsis som stått slutade blomma för ett år sedan, så jag klippte stängeln (lite korkat så här i efterhand kanske). Därefter sådde jag om den, då jag inte hade någon blekaste aning om hur länge den hade stått i den gamla krukan.

[attachment=25604:IMG_53891.JPG]

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon