Full version: Dahlior
Sidor: 1, 2
HelenN
Och här kommer några bilder på mina som hittils blommat o blommar!!
Nu får ni fylla på med era!

[attachment=22232:_lööiug.jpg] [attachment=22233:bfhmy.jpg]
[attachment=22234:dsgryj.jpg] [attachment=22235:gdg.jpg]
[attachment=22236:graehae.jpg] [attachment=22237:fhx.jpg]
[attachment=22238:geahhj.jpg] [attachment=22240:jj.jpg]
[attachment=22241:Namnlösgjhgf.jpg] [attachment=22242:Namnlöshbfdhf.jpg]
[attachment=22243:piytd.jpg] [attachment=22244:öih.jpg]
[attachment=22245:gjjj.jpg]
Sussie F-Flower
Oj, oj, oj, Vad många vackra blommor!
Väldigt fin samling tycker jag. (vad många du har av allting!)

Kunde inte låta bli att tänka på "Rännstensungar". "I min lilla lilla värld av blommor..."
Lady Hamilton
Går inte att lägga in bild för mig -cry-.gif Något blir galet när jag skall försöka att laddaupp hämtad bild
Lämås? kanske du kunde redigera ditt inlägg så att det inte var så brett?

Men nu ligger visst bilden där i allafall??? duh.gif
Rihane
Några confused.gif dalior?

Satte mig och räknade 13 st!

Jättevackra men var har du alla på vintern?

Härliga att se, allla 14 stycken. tummenupp.gif

annika_h

nya dahlian.jpg

orange dahlia.jpg

rosa dahlian.jpg

vit dahlia.jpg

gul Dahlia.jpg

dahlia m kryp.jpg

Älskar oxå Dahlior, vet inte inte riktigt hur jag ska få plats med dessa i vinter

dahlia o humla.jpg

HelenN
Som sagt....me like!
CITAT (Sussie F-Flower @ 05-08-2008, 00:52) *
Oj, oj, oj, Vad många vackra blommor!
Väldigt fin samling tycker jag. (vad många du har av allting!)

Kunde inte låta bli att tänka på "Rännstensungar". "I min lilla lilla värld av blommor..."

Så...har smalnat in inlägget!!! Vilken härlig färg på din Dahlia!
CITAT (Lady Hamilton @ 05-08-2008, 08:55) *
Går inte att lägga in bild för mig -cry-.gif Något blir galet när jag skall försöka att laddaupp hämtad bild
Lämås? kanske du kunde redigera ditt inlägg så att det inte var så brett?
Men nu ligger visst bilden där i allafall??? duh.gif

Ja...några av dem jag har...alla har ju inte blommat än tummenupp.gif . Jag förvarar dem tillsammans i en kartong i jordkällaren hela vintern.
CITAT (Rihane @ 05-08-2008, 11:26) *
Några confused.gif dalior?

Satte mig och räknade 13 st!

Jättevackra men var har du alla på vintern?

Härliga att se, allla 14 stycken. tummenupp.gif

Härliga!!!!Ser att du osså har "Unwin" & "Mignin"....som tur är blir de inte så stora när man fått bort all jord från knölarna:)
CITAT (annika_h @ 05-08-2008, 12:34) *

nya dahlian.jpg

orange dahlia.jpg

rosa dahlian.jpg

vit dahlia.jpg

gul Dahlia.jpg

dahlia m kryp.jpg

Älskar oxå Dahlior, vet inte inte riktigt hur jag ska få plats med dessa i vinter

dahlia o humla.jpg
Anki V
Jag vet inte om jag ska visa mina dahlior…….era är ju urtjusiga!

Jag köper inga gula knölar men minst 50% av det som blommar är gult. Ja, ja…..lite ”impad” av storleken är jag allt…..även om den är gul.
[attachment=22281:gigant__Large_.jpg]

/Anki
Irene_L
Åhhh så fina dahlior ni visar. Jag köpte 3 olika sorter på trädgårdsmässan. Så här skulle dom blomma:
[attachment=22288:dahliabilder.JPG]

Så här blommar dom alla 3 knölarna:
[attachment=22289:dahlia_gul.JPG]

På en trädgårdsloppis köpte jag flera olika knölar. Nu börjar de första blomma:
[attachment=22290:dahlia_röd.JPG]
ingrids
Anki och Irene - jag frågade faktiskt dahliasällskapet om just det där att man inte får det man trodde man köpte och de sa att det är ett vanligt problem som kommer sig av slarv vid upptagning och paketering. Gud så sur jag varit när jag försökt färgkoordinera och det blivit helfel! De knölar jag köpte från odla blommar precis som de ska dock, ska fundera över var jag lagt kameran bara ...
Lady Hamilton
Jag har också varit med om att knölarna blir annan färg Den längst till vänster på Irenes bild

Blev så här för mig för 2 sommrar sedan
[attachment=22364:PICT5949.JPG]

i samma storlek som Anki V:s gula............
Tosan
[attachment=22379:100_1100__Large_.JPG]Pretty Lucie
Skruttis
De som hittills börjat blomma hos oss.

1 Caribean Fantasy
2 Sunshine
3 Mistery Day

[attachment=22425:1_Caribean_Fantasy.jpg]
[attachment=22426:2_Sunshine.jpg]
[attachment=22427:3_Mistery_Day.jpg]
HelenN
Åh....Mistery Day....vilken snygging!!! Det är en dekorativdahlia va?

CITAT (Skruttis @ 09-08-2008, 06:52) *
De som hittills börjat blomma hos oss.

1 Caribean Fantasy
2 Sunshine
3 Mistery Day
[attachment=22425:1_Caribean_Fantasy.jpg]
[attachment=22426:2_Sunshine.jpg]
[attachment=22427:3_Mistery_Day.jpg]

Skruttis
Japp, stämmer bra, Mistery Day är en dekorativdahlia.
En av mina personliga favoriter.
Christer i Falköping
Bara en av mina dahlior blommar än, men de andra har knoppar i alla fall. Var lite sen med att komma igång med dem i år.
Christer.
Dahlia.jpg

Ophelia
Jag har tyvärr ingen bild med köpte en dahliaknöl från Odla, en "Mrs Cambell" som växer och frodas. Den har idag en 10-12 bourgognefärgade blommor med mörkare bladverk (dock inte så mörkt som "Fascination") som tycks stå emot vätan ganska bra tummenupp.gif

Lillja
Tycker att den här är fin, fröna fick jag av nån på odla genom fröbyte.
Anki V
Snygg?.....Nja, jag har inte riktigt bestämt mig.....men kanske mot en annan bakgrund.
[attachment=22516:orange.jpg]
/Anki
DragonLady
De mesta har blivit förstört av tvestjärtar ranting.gif
Men några hann de bli innan de dök upp..

.

.
Irene_L
Har ni sett...en av dahliaknölarna som jag köpte stämmer faktiskt. Vad glad jag blir! yahoo.gif

[attachment=22924:dahlia_mörk.JPG]
Den heter "Arabian Night"
stennie
Så många vackra dahlior...
här är en av mina frösådda

gnon49
Hej! Mina dahlior får frosten ta. Samlar in frön så får dom själva bestämma färg o form. Jag gillar dahlior. Rådjuren verkar inte gilla dom. en bra kombination. [attachment=23314:dahlior.jpg]
ChLing
Här kommer mina dahlior som inte heller stämde med bilderna på förpackningen, SÅÅÅ irriterande när man planerat färgsammansättingar..... ranting.gif .. Den vita blev dock enorm, 23 cm i diameter, är det ovanligt?
Lady Hamilton
CITAT (Lady Hamilton @ 05-08-2008, 08:55) *

Ny blomma från samma planta (mina andra Dahlior har ännu inte börjat blomma ännu)
[attachment=23407:DSCN1084_kopiera.jpg]
kasam
De är ju jättefina!!!! Äger själv ingen dahlia. Än.... Fråga: Är det så att man måste ta upp knölarna till vintern och om så - gäller det alla dahlior? (Bor i zon 1, mycket skyddat söderläge.)
stennie
CITAT (kasam @ 29-08-2008, 11:59) *
De är ju jättefina!!!! Äger själv ingen dahlia. Än.... Fråga: Är det så att man måste ta upp knölarna till vintern och om så - gäller det alla dahlior? (Bor i zon 1, mycket skyddat söderläge.)

Jag bor också i Zon1 (Trelleborg) förra året "glömde jag kvar några knölar, och dom har kommit upp, det beror ju på hur mild vinter vi får!
kasam
Aha, då ska jag nog testa någon dahlia i trädgården o se hur det går. Ja, för det är ju väldigt inspirerande med alla bilder i tråden.... Tack för din hjälp!
Christina i Småland
Här kommer lite dahliabilder från min trädgård
[attachment=23561:Dahlia_Ball_Maarn.jpg]Ball Maarn

[attachment=23560:Dahlia_Apache_Blue.jpg]Apache Blue

[attachment=23562:Dahlia_Funny_Face.jpg]Funny Face

[attachment=23563:Dahlia_Hayley_Jane.jpg]Hayley Jane

[attachment=23564:Dahlia_P...a_Blanca.jpg]Playa Blanca

[attachment=23565:Dahlia_Rocco.jpg]Rocco

/Christina
Wilmer
Å, så läckra dahlior ni har!! Här är en av mina mer oansenliga onamnade dahlior;

dahlia vit.jpg
Tompaz
mina nyinköpta smile.gif fråga mig dock inte vad de heter tongue.gif tagna med mobiltelefon så inte världens bästa kvalite heller smile.gif

[attachment=23787:DSC008071.jpg]

[attachment=23786:DSC008061.jpg]

En annan sak, då jag har mina dahlior ståendes i krukor då de alla är relativt nyinköpta, skulle man kunna ställa in dem i stugan, inte direkt vinterbonad och ingen värme på, tänkt om man kunde förlänga säsongen för dem lite eftersom de då inte är utsatta för väder och vind på samma sätt? tongue.gif kommer dock att vara här på helgerna och då kommer det ju att bli lite tilläggsvärme med, eftersom det inte är sååå kallt än så borde det väl klara den lilla ev. jojo-effekten i värme?

Wilmer
Bara de inte möglar så borde det väl gå bra, de verkar inte vara så känsliga.
Lilith

Pia-Maria
CITAT (gnon49 @ 27-08-2008, 20:44) *
Hej! Mina dahlior får frosten ta. Samlar in frön så får dom själva bestämma färg o form. Jag gillar dahlior. Rådjuren verkar inte gilla dom. en bra kombination. [attachment=23314:dahlior.jpg]

Hur tar du frön och när?
Och när sår du dem nästa år?
gnon49
Hej Pia-Maria!
Jag låter nu fröna vara kvar och mogna. Sen nyper jag av och låter det torka inne. Bryr mig inte om att separera fröna från "böset" utan lägger in dom i kökssåpet och tar fram dom i mars. Sen strör jag frön (och bös) i jorden, strör över lite jord och vattnar. Sen får naturen sköta resten. Ev toppar jag skotten och glesar. Jag planterar ut i början av juni mellan 50-70 st varje år och dom börjar blomma i mitten på juli och blir kraftiga och fina.
Lady Hamilton
[attachment=24077:DSCN1352_kopiera.jpg]
HelenN
CITAT (Lady Hamilton @ 29-08-2008, 10:53) *
Ny blomma från samma planta (mina andra Dahlior har ännu inte börjat blomma ännu)
[attachment=23407:DSCN1084_kopiera.jpg]

Fasen va snygga ladyn!!!!
Wilmer
Jag dreglar över ladyns dahlior... tummenupp.gif

Min ena parkprincess

park princess.jpg

Christer i Falköping
Ville bara visa upp denna som blommar fint nu. Kommer att spara den till nästa år.
Frösådd Dahlia. Visst är det roligt att fröså dahlior! Man vet aldrig vad som kan dyka upp.

Christer.
Tompaz
CITAT (Christer i Falköping @ 21-09-2008, 10:25) *
Ville bara visa upp denna som blommar fint nu. Kommer att spara den till nästa år.
Frösådd Dahlia. Visst är det roligt att fröså dahlior! Man vet aldrig vad som kan dyka upp.

Christer.

min farmor säger att det inte går att övervintra sommar-/frösådda dahlior? misstänker att mina 3st är såna och jag hade ju oxå tänkt behålla dem till nästa säsong... så hur går man tillväga då? vore ju perfekt att få säga åt "kärringen" i vår att det går visst, hon är envisare än synd själv så det vore bara hälsosamt för henne! angel_not.gif
stennie
Visst går det att spara frösådda, min rosa lägst upp är en sparad dito..
gräv upp knölen efter första frostknäppen och plantera den till våren, precis som "köpeknölar"
Christer i Falköping
Javisst går det att spara de frösådda. En gammal myt som jag inte fattar hur den uppkommit. Placera bara rötterna frostfritt och mörkt, så klarar de sig utmärkt tills nästa år. Kolla dem så och då ifall de skulle börja skrumpna allt för mycket. Duscha ett par sprut med en blomspruta då, det räcker.
Christer.
Elisabeth P
Helt underbara dalhior ni har allihopa.
Jag köpte/bytte några dalhior på Surte bakluckeloppis. En har blommat och är helt ljuvlig. Den har en rejäl knöl som jag gräver upp och förvarar frostfritt. Men måste den utsättas för en köldknäpp innan jag gräver upp den?
Jag misstänker att de andra två är så kallade sommardahlior (vad det nu är för skillnad). Om de har bildat knölar vet jag ej. Kan jag övervintra de i alla fall på nåt sätt? Jag är ju så nyfiken på vad det blir av dem.
Ska definitivt satsa på fler dahlior efter alla vackra bilder jag sett.
stennie
Ett par frösådda till!

Biggan_
Nu har jag äntligen blivit färdig att plocka fram bilder på mina frösådda! thanks.gif Stennie och Margith för all blomsterglädje jag fått tack vare era frödonationer! blomma.gif Vilka jag har fått av vem vet jag inte då jag råkade blanda ihop frösådderna! dunno.gif

[attachment=24937:IMG_0423.jpg] [attachment=24938:IMG_0425.jpg]

[attachment=24939:IMG_0460.jpg] [attachment=24940:IMG_0560.jpg]

[attachment=24941:IMG_0561.jpg] [attachment=24942:IMG_0769.jpg]

[attachment=24943:IMG_0772.jpg] [attachment=24944:IMG_9938.jpg]
Biggan_
...och här kommer två till!

[attachment=25138:IMG_0796_d.jpg]

Den här ser mest lustig ut tycker jag!

[attachment=25139:IMG_0797_e.jpg]
Elisabeth P
Jag har två små dahlia som nu äntligen har knopp. Problemet är bara att det börjat bli frostnätter så jag måste ta in dem.
Kan jag ha dem inne i rumsvärme ett tag och se om de slår ut?
Det känns så snopet att inte få se deras blommning, även om jag nu har turen att lyckas med övervintring.
stennie
[attachment=25319:PICT0003.JPG]

Sista frösådda som hinner blomma i år...

CITAT (Elisabeth P @ 06-10-2008, 17:13) *
Jag har två små dahlia som nu äntligen har knopp. Problemet är bara att det börjat bli frostnätter så jag måste ta in dem.
Det känns så snopet att inte få se deras blommning, även om jag nu har turen att lyckas med övervintring.

Jag hade nog provat att ta in dom. i alla fall på nätterna, när det finns risk för nattfrost!
Elisabeth P
Ja det an jag ju göra. Ta in dem nattetid.

Tack
gnon49
CITAT (Elisabeth P @ 06-10-2008, 17:13) *

LÅT DOM BLOMMA FÄRDIGT INNE. SÅ FÅR DU LITE FRÖN ATT SÅ TILL VÅREN.
Elisabeth P
Är det svårt att ta frön?
Måste de torka klart på själva växten eller kan man nypa av den vissnade blomman och sedan låta torka?

Oj då, nu gick jag lite händelserna i förväg för än är det en knopp som väntar på att få slå ut. Men jag blir så uppe i varv av alla fina tips och råd man får.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon