Full version: vad är detta?
joulanta
Vad är det här för perenn?? Den blommar gult som en lejongap.
Bladen är grågröna lite läderaktiga
Tacksam för svar, Satte den med frö för 2 år sen men har tappat bort namnet och hittar det inte på nätet.
Nickan L
Såå söt den är!!! Var fick du tag i den?
Nickan L i Höllviken, Skåne
joulanta
Ja visst är den fin. Jag köpte fröna för 2 år sen men bara nån lyckas se vad det är så kan du köpa och sätta frö. Jag bor och odlar i zon 6-7 så det är en tålig perenn,men vad heter den??

Heda
Jag tror att det är Gulsporre, Linaria vulgaris. Växer även vild i stora delar av landet.

//Heda
Eva 33c
Det var min första tanke också, men bladen är ju inte alls lika. Gulsporrens är ju långa och smala. Men på virtuella floran dök det upp ett tips om "förväxlingrisk" med ginstsporren, och skillnaden var just bladen.
Här är en bildsökning på linaria genistifolia och visst ser det likt ut?
(Skulle du få frö av den kan jag tänka mi att byta till mig lite...)
Eva 33c
Ett litet tillägg sedan jag "googlat" vidare. Linaria genistifolia finns tydligen med två unerarter (ssp), dels "den vanliga" alltså "ssp genistifolia" dels en "ssp dalmatica". Och den verkar vara mest lik den efterfrågade växten.
joulanta
Har kollat floran men gulsporre är det inte det var nog en otydlig bild så nu lägger jag ut 2 till få se om det gär att lista ut vad det är. ginstsporre ska jag kolla om det kan vara.
Och visst delar jag med mej om jag får frö av den.
Heda
Du har nog alldeles rätt Eva!! Jag kollade inte upp förvxlingsarten, Ginstsporre måste det vara!! smile.gif

//Heda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon