Alexandra
Det kanske verkar vara en helknasig fråga, men går det att övervintra tomatplantor? blink.gif
Ingrid på Västkusten
Ja fast bäst som sticklingar då :-D
Detta har jag läst om men ej testat själv, det kräver en hel del av en på våren kan jag avslöja ;-)))

Hälsar ingrid
Hannele
När frosten kommer, ställer jag tomatkrukorna inne.
Men egentligen onödigt, för tomaterna eftermognar lika bra
på ett fat i mörkt skafferi i rumstemperatur.
Cilla
Jag tar in en och annan planta och njuter av de små tomater som kommer på vintern, men till våren vill jag starta på nytt med frö.

En gång satte jag om en tomatplanta som övervintrat som rumsväxt inomhus. Den utvecklade mycket flikiga smala blad, lite gula och inte så många frukter. Men så visste jag inte riktigt vad den ville ha heller, och jag var fullt upptagen med alla nya plantor som skjöt fart.

Tar man in en tomatplanta och sätter i ett fönster kan man bjuda julgästerna på lingontomater. Så små blir de hos mig till jul.
Alexandra
Jag ska försöka övervintra mina körsbärstomater ... få se hur det går, det är ju bara att börja om nästa vår ifall de dör. Är tomater fleråriga?
Ingrid på Västkusten
Jadå - men övervintras nog enklast som sticklingar misstänke rjag,

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon