Jag har väldiga problem med min Karmintopp. Bladen på ena sidan av krukan vissnar ett efter ett och skrumpnar ihop. Dessutom ser det ut som någon slags vit beläggning eller mögel i krukan, ovanpå jorden. Vad är det för fel och vad gör jag för att den ska bli frisk igen? Jag har provat med att vattna mycket, vattna lite, ställa den ljust, ställa den mörkt och allt annat jag kan komma på men inget hjälper.
DSC00059.JPG
DSC00060.JPG
När fick den fräsch jord senast? Beläggningen kan ju både vara mögel och kalkavlagringar. Är långt ifrån en expert, men har du kalkavlagringar är det nog dags för ny jord och de som har förhöjda halter kalk i vattnet brukar få byta jord oftare. Ett tips från en glad amatör, besvara frågan så kanske experterna får mer vägledning.
Den har inte fått ny jord på ett bra tag, så det kanske kan vara det som är felet. Jag ska testa att plantera om den och se om den blir gladare. Tack för tipset!
Alexander-VG-zon3
18-08-2008, 16:40
ny jord skulle inte skada ,, hur är den placerad nu ?
den vill vara i öst eller väst fönster alltså stå i fönsterkarmen sedan hålla den lätt fuktig hela tiden ev bara torka ut lätt på ytan .
under vår-sommar-höst kan man ge den näring varannan vecka efter att den fått ny jord väntar du 4veckor med att ge den näring .
Jag ser att du vattnar med kalk vatten, så orkar växter inte ta järn som behöver, och du ge de lite vatten,
Min förslag:
1 byta jord.
2 försöka ta bort kalk från vatten före att vattna med de, det är bra om du koka vattenet.
3 på samma tid när byter du jord kolla om rötter har ohyra.
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.