Stormhatt
Fick bara felmeddelanden igår när jag skulle lägga in mitt inlägg, testar idag igen.

Köpte en New Dawn i fjol, den blommar först i år. Är ca 60 cm hög, blommar med 12 cm stora fyllda knallröda blommor med lagom doft. Inte det minsta lik min andra ljusrosa new dawn. Har hört att det finns en röd variant, men denna har ett helt annat växtsätt, mycket mer kraftigt och upprätt. Dock är den helt underbart ljuvlig. Står bara new dawn på den handskrivna lappen, men som sagt, det verkar vara fel.

Någon som vet vad det kan vara?
[attachment=22247:IMG_0011_2.jpg][attachment=22248:IMG_0009_3_2.jpg]
[attachment=22249:IMG_0014_2_2.jpg][attachment=22254:IMG_0013_3_2.jpg]
[attachment=22250:IMG_0011_3.jpg][attachment=22251:IMG_0012_2_2.jpg] [attachment=22252:IMG_0012_3.jpg]

AnnammA
Alltså, det ser ju verkligen inte ut som en "New Dawn". Mer liknande "Ingrid Bergman", men det är inget jag är helt säker på.

NewD.JPG

Kajsa
Har du köpt den i en handelsträdgård ? Säljer dom även klena rabattrosor i zon 6 - 7, för kruka kanske ? Det finns en del rabattrosor som klarar zon 5 kan dom ev. gå ?

Summer Holiday, härdig tehybrid zon 5, doftar en del och är röd/orange, stora blommor.
Finns fler bilder av denna i mitt album/tehybrider

Ingrid Bergman, doftar lite, blir ca 80 cm men klarar bara zon 3, har två ex skyddat här.
Finns fler bilder av denna i mitt album/tehybrider

Lichterloh, klarar zon 6, svag doft. Blir 1 m eller lite till, här i södra Sverige får den bara svartfläck, dom åkte i soptunnan.

Europeana, får stora vackra blommor och är tuff, zon 5, doftar lite kryddigt. Blir ca 70 - 1 m
får gärna mjöldagg hos mig.

Allotria, doftar nästan inget men klarar zon 5, knappt 1 m
Kan inte komma på fler tuffa rabattrosor, men det kan ju vara en ömtålig också ?
Stormhatt
Ja, jag köpte den i en handelsträdgård på rea i höstas. Dock verkar någon ha spelat mig ett spratt, för rosen bredvid är en Europeana, men ser inte alls ut som den borde (nu när jag har googlat på den.) Sprang ut i regnet och dubbelkollade, Den röda stora heter New Dawn, den ljusrosa mindre heter Europeana...(på etiketterna alltså) Om den stora är en Europeana och inte en New Dawn, vad är den ljusrosa för något, inte New dawn, eller hur? (jag har en new dawn blommande några meter bort också) Åh, jag verkar ju inte ha rätt på några av mina rosor! a0a.gif

[attachment=22293:IMG_0015_2_2.jpg]
[attachment=22294:IMG_3522.jpg]
[attachment=22295:IMG_3800.jpg]
AnnammA
CITAT (Stormhatt @ 05-08-2008, 19:19) *
Ja, jag köpte den i en handelsträdgård på rea i höstas. Dock verkar någon ha spelat mig ett spratt, för rosen bredvid är en Europeana, men ser inte alls ut som den borde (nu när jag har googlat på den.) Sprang ut i regnet och dubbelkollade, Den röda stora heter New Dawn, den ljusrosa mindre heter Europeana...(på etiketterna alltså) Om den stora är en Europeana och inte en New Dawn, vad är den ljusrosa för något, inte New dawn, eller hur? (jag har en new dawn blommande några meter bort också) Åh, jag verkar ju inte ha rätt på några av mina rosor! a0a.gif

[attachment=22293:IMG_0015_2_2.jpg]
[attachment=22294:IMG_3522.jpg]
[attachment=22295:IMG_3800.jpg]

Den påminner ju lite om "Queen Elizabeth", eller?
Kajsa
Queen Elizabeth
Här har du en del bilder jag tagit, men jag undrar om det kan vara

Bonica 82, en tuff zon 5 ros, blir här en buskros ca 1.20 hög
AnnammA
...eller hellre Lill Lindfors

(Min Queen E blev ju flyttad i våras, eftersom vi har gjort vid vår uteplats, och lagt igen en del rabatter där...Så därför har jag inte sett henne blomma än, men där är knoppar nu. Flytten försenade ju blomningen. Ett tag trodde jag inte ens jätteexet skulle överleva flytten...)

Lill Lindfors eller Egeskov, som hon också heter, är hos mig en rätt så tacksam, frisk och blomvillig polyantaros. Doftar lite grann och har en varmrosa färg, som på din bild Stormhatt. Men som du kanske vet/har förstått finns det mängder av roa rosor -det är en djungel! - och desto fler man ser, desto svårare blir det att hitta rätt, tycker jag...

Lill.JPG

Lill2.JPG

Ezereht
Fast inte så många klarar zon 6-7, tror inte lill lindfors gör det.
Anneli zon 4
Det liknar mina Ingrid Bergman. Om du tar in och sätter i vas, hur länga står den? IB står längre i vas än många andra liknande rosor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon