tonixo
efter kvällen o nattens stormvindar upptäckte jag i morse att vårt äppelträd har vält. Det har inte knäckts utan bara ligger ner...Det är ett mindre men gammalt träd ca 2,5 mtr högt. Finns det någon räddning för trädet? Några tips? Eller är det bara inse fakta att det är kört...
ingrids
Om du har fått en rotvälta kan du prova att räta upp trädet, men det behöver stagas upp för att inte välta nästa gång det blåser igen. Vattna och hoppas på det bästa.
Hoppas resten av din trädgård inte har tagit för mycket stryk.
tonixo
Tack för ditt svar... då ska jag göra mitt bästa för att rädda det!! Annars vad jag hann att se var det en vindruvsranka som hade fått ge vika... får inspektera trädgården när jag kommer hem idag.. smile.gif
Cilla
Håller med, och vill tillägga att stagningen efter att man reser trädet måste vara något långt mer präktigt än när man planterade det. Breda band över stammen med rep sträckta långt åt det håll trädet behöver resas brukar vara vanligt att man får leva med en tid. Att man luckrar jorden under hela rotområdet och vattnar brukar också vara nödvändigt. Trädet klarar sig ofta också om många rötter slitits av, men det behöver hjälp med syre och vatten på rötterna.

Ett alternativ är att låta det ligga ned. Om det bara är 2,5 meter högt och gammalt (och är satt på A2 grundstam som är den vanligaste) kanske trädet beskurits hårt och regelbundet för att inte få bli högt. Istället för att fortsätta med det (som dessutom blir svårare för ett träd med brutna rötter att klara) kan man låta trädet ligga, luckra jorden och vattna. Äppelträd kan leva så en lång tid och ibland rotar sig till och med de grenar som har kontakt med marken. Och lågt blir det ju en mycket lång tid utan att beskäras.
tonixo
tusen tack för svaret... hårt arbete väntar!! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon