Hej
Försökt fråga detta tidigare, men själva frågan kom inte med, bara rubriken...
Alltså. Skulle vilja veta vilka växter som remonterar, vilka som fröar av sig och vilka som man kan klippa bort blommorna på utan att vänta på frön. T.ex min vita ros, Innocencia, ska man klippa bort den vissnade blomklasen och kommer det då nya knoppar ? Övriga blommor jag har som jag undrar över: Stäppsalvia, Rubeckia, Stormhatt, Astilbe, Anisört, Akleja, Purpurklätt, Malva, Sköldpaddsört, Hyacintviva, Pion och Tremastarblomma.
Tacksam om någon kan hjälpa mig men någon/några av dessa växter.
Hälsn Tepa
Innocencia ska remontera enligt Kordes. Det går bra att klippa bort de vissna blommorna (blir snyggare också), så kommer nya skott. Tror att de nya skotten kommer i vilket fall som helst.
Vad gäller övriga blommor kan jag säga att aklejor går i frö och sår sig om man inte klipper bort de vissna blommorna/fröställningarna. Astilben vet jag inte, men skulle tro att den förökas genom delning. Pionfrön har jag sett en del, men skulle tro att det är en mycket långsam process. Pionen blommar inte om i vilket fall som helst.
Tyvärr är jag i början av min trädgårdskarriär och kan inte hjälpa till mer än så här.
Tack, Holyanna. Att Innocencian blommar igen gör mig GLAD ! Den har blommat över nu och jag har klippt bort de vissna blomklasarna. Inte sett några nya knoppar, men kanske det hinns med ännu.
Hälsn Tepa
Krolliljan
05-08-2008, 08:31
Purpurklätt, blommar jättelänge om man klipper av de utblommade . Sen kan man ta frön. En del låter dem i stället fröså sig själva. Det gör inte jag. De dyker upp lite varstans i så fall. De går i i f s lätt att flytta.
Malva blommar en gång till om du klipper ner dem. Beror kanske på var du bor i landet. Frösår du, blommar den första sommaren.
Tremastarblomman blommar här hos mig nästan hela sommaren. Jag klipper inget i den.
Tack Krolliljan
Bra att veta det där med Malva. Min har blommat flitigt, den var som en buske full med vita blommor. Nu har blomningen avtagit, och igår när jag kom hem från jobb låg den på marken. Regn o blåst. Hämtade en tjock pinne och band upp den. Hur långt ner ska jag klippa ? Den är väl en meter hög .
Hälsn Tepa
Ingrid Zon3
05-08-2008, 08:59
Pioner blommar inte om oavsett om du klipper av de vissna blommorna eller ej. Däremot kan det vara bra att göra det ändå om det är en ny planta, så den får lägga energi på att växa till sig i stället för att bilda frö.
Min stäppsalvia blommar om (eller om den fortsätter) utan att man behöver göra nåt. Det ser ut som om det kommer nya blommor i gamla ax men jag är inte säker på att det är så. Kanske nån annan vet?
Krolliljan
05-08-2008, 09:22
CITAT (tepa @ 05-08-2008, 09:54)

Tack Krolliljan
Bra att veta det där med Malva. Min har blommat flitigt, den var som en buske full med vita blommor. Nu har blomningen avtagit, och igår när jag kom hem från jobb låg den på marken. Regn o blåst. Hämtade en tjock pinne och band upp den. Hur långt ner ska jag klippa ? Den är väl en meter hög .
Hälsn Tepa
Det är en myskmalva väl?
i så fall klipper du av blomstänglarna nästan helt ner.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.