Full version: Ipomoea
Mysko
Ja, frågan är alltså hur jag tar tillvara på fröna från min underbara Ipomoea. Jag är total nybörjare och detta är min första blomma jag har ute på altanen, innan har det varit mest recin och tomater bara för de är så enkla. I och för sig så har Ipomoean inte varit till besvär, snarare tvärt om, men jag har alltså inte den blekaste aning om hur jag på bästa sätt tar till vara på fröna, och hoppas nu på lite hjälp...!

Tack på förhand!
fröhamstern
hej hej. förstår inte riktigt din fråga? Men menar du förvaring,så lägg dom i ett kaffefilter o skriv namn, o förvara på ett mörkt,torrt ställe.
Gillan
Om du tittar efter där blommorna suttit så ser du snart som små "kulor". Låt dem vara ett tag så att de mognar. Det gör de ganska snabbt ( jag har själv redan fått nya plantor från flera som "fröat'" av sig i år ). Om du trycker lite lätt på kulorna så kommer det att komma ut små kantiga fröer. Dem tar du reda på och gör sedan precis som fröhamstern säger. Lycka till tummenupp.gif
Mysko
Hehe nää men med risk för att göra mig själv till åtlöje så får jag väl erkänna att jag är så "dum" att jag inte ens vet vart fröna bildas, men jag antar att det måste vara där blomman suttit... ! Aja det löser sig säkert, i värsta fall får jag väl köpa nya frön till nästa år...
Mysko
Tack Gillan! Det var precis det jag behövde veta!
tusen tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon