Eva i Norrköping
Jag har en stamros, på vilken den ympade delen frös bort förra vintern. Men själva grundstammen lever. Den har skjutit skott, som jag låtit den behålla till viss del över sommaren, bara för att hålla liv i den. Nu funderar jag på om jag skulle kunna ympa på en ros i toppen igen? När gör man det i så fall? Skulle jag kunna ta något från min Peaceros?
kerstin z5-6
ja det går, bästa tiden nu kanske lite sent ...men det kan ta några försök ..

Okulering innebär att ett enda öga från den sort man vill föröka sätts in i en grundstam. Okuleringen under eftersommaren (juli-aug). Med en vass kniv skärs ett öga , från ex Peace) med en tillhörande skiva bark ut. Man gör ett T-format dubbelsnitt på grundstammen
(oftast Rosa multiflora), mellan snitten skjuter man in ögat. Såret binds omedelbart till med bast eller gummiplatta.Vanligtvis har ögat växt fast redan efter tre veckor
Okuleringen sker på den höjd som
man vill se sina rosor. För att få så jämnt utvecklade kronor som möjligt sätts två okulanter in mitt emot varandra. På våren får du ta bort det som ev växer ovanför din okulering ..
Lycka till
Eva i Norrköping
Tack för snabbt svar! Men kanske jag borde vänta till nästa år..? Kan jag göra det på våren också?

De grenar som grundstammen skjutit ut kommer längre nerifrån basen. Tar jag bort dem nu, eller i vår?
kerstin z5-6
Låt grundstammen vara om du ska"operera i vår -Klipp det "överflödiga när du ser att ympen tagit sig smile.gif
Spännande projekt -du får berätta hur det går biggrin.gif
Eva i Norrköping
Ja, då väntar jag till i vår. Visst ska det bli spännande! Jagl ovar återkomma med rapport.
Åsa, mälardalen zon 2
Om du ska okulera bör du nog vänta längre än till våren, Juli-augusti brukar väl vara mera normal tid för att okulera rosor.

Utdrag ur boken odling av plantskoleväxter:

" Okulering av rosor påbörjar man i allmänhet i slutet av juli. Grundstammen ska vara i god tillväxt, så att barken lätt lossnar från veden, vilket är fallet från juli-september. Ju senare okulering sker, desto större är risken att nattemperaturen blir låg och resultatet försämras."
Hannele
Grundstammen kan ha värdefulla nypon:

http://www.odla.nu/artiklar/rosor_nyponrosor.shtml

En av mina grundstammar är Rosa multiflora, jättevackra små nypon
som finns även till salu i blomsteraffären. Men jag har nu egna till julgruppen!

smile.gif
Eva i Norrköping
Hmmm, nu blir jag tveksam. Innebär att jag borde göra det nu alltså, fort som attan. Med risk att allt fryser ihjäl igen i vinter.... Men - jag har ju intem ycket att förlora å andra sidan. Gör kanske ett försök i helgen!
Hannele
Nej, du ska bara låta din grundstam vara, växa, inte klippa.
Den är som en kätterros. Efter ett par år får du se, vilka fina nypon den har! smile.gif
Eva i Norrköping
Hannele, menar du att den kommer att blomma alltså? Vad är det för färg på blommorna i så fall?
Ingrid på Västkusten
Rosa multiflora har ganska små vita enkla blommor.

Nyponen är nog de finaste med den :-(
Eva i Norrköping
Hm, ja jag kanske flyttar den då, för där den står nu hade den bara passat som stamros. Ska jag okulera väntar jag i vart fall till nästa sommar. Vore ju onekligen spännande att prova!
Hannele
Ja, flytta den till nåt mörkt hörn - men gör dej inte av med den, förrän du ser, om det blir fina nypon på den. Blommorna är nog små och ingetsägande... men vem vet! smile.gif
Plater
Hur gick det här projektet till slut? Jag står nämligen inför samma "problematik", d.v.s. förädlad stamros där den förädlade sorten är på väg att utgå.
kerstin z5-6
På väg att?? finns grenar kvar med originalet? I så fall ta bort alla skott som är falska.. dvs hundrosen.. den tar över som du sett annars.Skotten måste rivas av vid roten .. så en hel del grävning behövs
Rosor växer bra på egen rot så istället för att spara hundrosor och ympa in annat föreslår jag att göra Äkta" skott av den ros du vill föröka
Då slipper du dessutom dessa rotskott
Sätt skottet i sand i krukkanten, vänta till du ser rötter i hålen under krukan innan du planterar om eller på friland
Plater
Nej alltså jag har en Ingrid Bergman som är stam-okulerad på en multiflora. Nu har ena halvan (minst) av Ingrid frusit ner vilket gör hela "trädet" asymmetriskt. Av detta skäl tänkte jag okulera upp Ingrid igen på ett nytt uppstammat rotskott för att slippa gräva bort trädet helt och hållet. Lyckas detta tar jag bort den gamla stammen.

Vet inte om vi missförstår varandra, men att stamma upp en Ingrid Bergman på egna rötter tror jag inte är en bra idé med tanke på hur känsliga rötter tehybriderna har.
kerstin z5-6
ok upprepar.. det bästa du kan göra är att TA bort de skott du har fått av rosa canina....om du gör så kan nya skott komma av rätta virket, ympa hjälper föga.. du måste hålla bort underlaget dvs R.canina detta är huvudproblemet med ympade rosor.. de oäkta rotskotten
Plater
För det första kan jag omöjligt få ädla skott om det ädla anlaget frusit ned hela vägen till okuleringsstället. För det andra har jag som tidigare nämnt inte canina som underlag utan multiflora med högst måttlig rotskottsproduktion. Det är alltså en _uppstammad_ ros på 1,5+ meter vi talar om, och jag har då aldrig sett en Ingrid Bergman som blir så hög, så att stamma upp den på egna rötter verkar tämligen långsökt. Nåväl, om trådstartaren kan ge feedback på hur det hela gick är jag fortfarande intresserad.
kerstin z5-6
OK.. men varför du vill spara ett underlag av vare sig canina , multiflora eller laxa eller vad månda vara är för mej totalt obegripligt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon