fröhamstern
tjingeling. min dotter släpade hem ett 1m litet träd som var slängt på en rishög.Såg ut som att de va lite liv kvar.Trodde de va en pil, men fd `ägaren` talade om att de är vide. Nu har ja haft den i regntunnan sedan slutet på maj o INGA rötter än, då är den väl bara o slänga eller...???...
Rafael
Tacksam om någon kan förklara skillnaden mellan vide och pil. Ibland får jag intrycket att den är ungefär samma som mellan tall och furu.
Platinum
CITAT (Rafael @ 06-08-2008, 09:34) *
Tacksam om någon kan förklara skillnaden mellan vide och pil. Ibland får jag intrycket att den är ungefär samma som mellan tall och furu.

Vide är ett växtsläkte (Salix) med några hundra olika arter. I min region är det oftast Sälg som kallas vide.

Furu däremot är virke från tall.
Rafael
Det börjar klarna. Om jag förstår dig rätt skulle pil också vara vide, men inte tvärtom (på samma sätt som att alla taxar är hundar men inte tvärtom).

Vad är då videkorgar gjorda av? Pil eller sälg eller vad som helst annat som ligger inom släktet vide?
Platinum
CITAT (Rafael @ 06-08-2008, 09:59) *
Det börjar klarna. Om jag förstår dig rätt skulle pil också vara vide, men inte tvärtom (på samma sätt som att alla taxar är hundar men inte tvärtom).

Vad är då videkorgar gjorda av? Pil eller sälg eller vad som helst annat som ligger inom släktet vide?

Nja, men ungefär. Pil tillhör videsläktet, sälg tillhör också videsläktet men ett pilträd är inte ett sälgträd. Typ som att tax och schäfer båda är hundar men inte samma sorts hund.

Videkorgar? Inte en aning.
Betty
CITAT (Rafael @ 06-08-2008, 09:59) *
.../

Flätade korgar som man köper är gjorda av flätad pil. De kallas för pilkorgar, inte videkorgar så vitt jag vet. (uttrycket videkorgar har jag aldrig hört förrut...)
ingrids
Rafael, du tänker inte på vidjekorgar? Vidja är ett annat ord för ganska tunn och böjlig trädgren/stam.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon