Ingrid Zon3
Så här i efterhand begriper jag inte att jag varit så feg, men jag har nån konstig aversion mot att använda motorverktyg i trädgården. Fick en begagnad el-trimmer "på köpet" med en massa andra trädgårdsgrejer från en jobbarkompis som flyttat till lägenhet - för 4 år sen!! Och äntligen i förrgår drog jag igång den. Det var ju hur lät som helst och det blev såååå fint!! Och faktiskt riktigt kul att köra den.

Jag har läst bruksanvisningen 10 gånger säkert och konstaterat att det verkar vara förenat med livsfara att köra den. 50 punkter med säkerhetsföreskrifter... Men så drog jag på långbyxor, grova skor, handskar och skyddsglasögon och satte igång eländet. Hade hörselskydd i beredskap också men det behövdes inte.

Nu står häcksaxen i tur, men jag får vänta tills buskarna torkat lite, tror jag.

Är det bara jag som är så här feg för bullriga motordrivna verktyg?
NinaVästerplana
Känner igen mig Inger! Men nu har jag köpt en batteridriven trimmer som funkar bra tillsammans med mig.
mvh
Wilmer
Jag är i allafall försiktig när jag har med motorverktyg att göra. Men jösses så mycket lättare det är när man lärt sig använda dem, att hålla ordning och snyggt i trädgården. Trimmer är oslagbart! Köpte min förra året... Innan det var det att krypa fram med sax.
Felicia
Jag är precis likadan, Ingrid. Tycker inte om motordrivna saker (förutom bilen) och jag har aldrig kört våran trimmer som är en bensindriven sak som bullrar nåt hemskt. Jag har tänkt skaffa en eldriven så kanske jag kan köra också men det har inte blivit av att jag köpt någon. Sen fixar ju min sambo alltid detta så.. naughty.gif
Jag tror överhuvudtaget män är mer för dessa bullriga saker än vad vi kvinnor är. Min sambo säger att han tror att dessa eldrivna saker är alldeles för veka så egentligen skulle jag köpt en bara för att överbevisa crazy.gif Plus att man slipper slita och dra för att få igång den.
Ingrid Zon3
Tack!! skönt att höra att det är fler. Jag är ensam med skötsel av trädgården så jag får bita ihop och antingen krypa med sax eller dra igång apparaterna.

Jag vet inte vad jag skulle behöva en starkare till. Det vore väl för att ta bort "sly" men till det kan jag lika gärna rycka eller ta fram sekatören och böja mig lite. Har inga stora arealer, bara en hörntomt till ett radhus, ca 300 kvm. Praktlysingsstjälkar t.ex. tog den utan problem, så man får ju se upp lite. Högt gräs är uppenbarligen vad den är gjord för.

Det enda som var på gränsen till jobbigt var att ena tråden hade trasslat sig i spolen så jag fick handmata några gånger.

Emellanåt förösker jag få folk att tro att det är för att jag är så himla miljömedveten som jag bara kört mekaniska verktyg. Bensindrivna grejer kan man väl i alla fall få låta bli av just den anledningen? smile.gif
Felicia
Nog tror jag en eldriven trimmer är nog så effektiv, bara man har elkabel så det räcker rolleyes.gif
Apropå eldrivna grejer - är det nån som har en sån där liten eldriven Flymo, dvs en liten gräsklippare av luftkuddemodell (dvs inga hjul)? funkar den bra?
Jag har funderat på att köpa en sån för att ha runt allt femtioelva buskar och träd som vi har på vår gräsmatta. Det är ju så himla jobbigt att dra den vanliga motorgräsklipparen runt dom.
Tobb
Det är superkul att köra med röjsågen med snöre på tongue.gif Det blir så fint efteråt.
Hörselskydd med radio och plexivisir är bra smile.gif Men det känns när man kör Brännässlor med kortärmat... whist.gif
Heda
Jag är likadan...men när jag väl prövat någon ny maskin så finns det ingen hejd....man märker ju snart att det inte är så farligt, bara himla smidigt. Har en batteridriven trimmer till alla gräskanter. Batteriet räcker precis för att köra allt ordentligt. Det är så smidigt för den är lätt och el har man ju hemma för det mesta...bensin måste man ju åka iväg och köpa!! smile.gif

Förut kröp jag runt på knä och klippte alla gräskanter...det brukade ta en å en halv timme!!!! Nu går det på 15 - 20 min!! Så nu kan jag gräva och plantera och planera och pyssla om sådder mm mm mm i hela 1h och 10 min till!! Nu är det alltid snyggt.....förut blev det klippt först när det så för gräs(l)igt ut wink.gif å hu så vitsig jag är!!!

Way to go girl!!!

//Heda
Wilmer
CITAT (Tobb @ 05-08-2008, 19:18) *
Det är superkul att köra med röjsågen med snöre på tongue.gif Det blir så fint efteråt.
Hörselskydd med radio och plexivisir är bra smile.gif Men det känns när man kör Brännässlor med kortärmat... whist.gif

Tobb, här kan skönjas en viss skillnad mellan könen. Du förverkligar den manliga sidan av det hela i denna tråden flirting.gif
Felicia
CITAT (Wilmer @ 06-08-2008, 11:31) *
Tobb, här kan skönjas en viss skillnad mellan könen. Du förverkligar den manliga sidan av det hela i denna tråden flirting.gif

giggle.gif
Ciczi
På jobbet kör man röjare (trimmer) av bensinmodell. Den går man inte i kortärmat eller kortbenat med heller...

Råkade befinna mig 10 m bort från en röjare för ett par veckor sedan och rätt vad det var fick jag ett rapp... av en ståltråd som låg i rabatten... det gjorde väldigt ont tio meter bort. Svor riktigt högt...

Ciczi
*Stintan*
Jag har aldrig dragit mig för att använda motordrivna redskap, tvärtom. Eftersom trädgården var stor krävdes rejäla hjälpmedel om man alls skulle klara att sköta den någorlunda och eftersom det var jag som skötte den så var det också jag som inhandlade det som behövdes bl.a. bensindrivna maskiner. Jag tycker att man ska kosta på sig bra grejer för arbetet blir så mycket roligare och resultaten oftast bättre. Jag gillar även verktyg och mina barn brukar fråga när jag ska öppna snickeriverkstad. Med åren har jag börjat inse att det är livsfarligt att besöka byggvaruhus men det är ju så himla kul.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon