Full version: Häckval?
Felicia M
Hej!

Jag är en nybliven trädgårdsägare och nu känner jag att det börjar bli dags att plantera en häck! Mot grannen till... men det här var ju svårare än jag hade tänkt mig att välja häck. Kanske finns någon som kan ge mig ett gott råd?

Jag har några önskemål...
1) Häcken bör gilla skugga, eftersom läget är rätt skuggigt, delvis under grannens träd
2) Gärna prydnadsvärde hela året eftersom detta är rakt i blickfånget från köksfönstret, och i köket tillbringar man ju en hel del tid...
3) Klippt eller friväxande har jag inte riktigt bestämt men eftersom uppfarten är precis där kan nog inte häcken bli mer än 1-1,5 m bred
4) Gärna blommande!

Kanske svårt att hitta någon sådan häck? Jag misstänker att det där med skugga och blommor kanske är svårförenligt? Annars vore det fint tycker jag med Spirea eller Vresrosor men de vill väl ha soligare läge? Kanske häggmispel eller korallkornell....?

Tacksam för alla goda idéer!
/Felicia

rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Lagerhägg funkar i skugga och den är vintergrön, den blir dock inte så hög (ex. blir sorten Etna bara 1-2m hög)+ blommorna är inte så färggranna de är vita och växten blommar inte så jättelänge. Lagerhägg går att klippa på sidorna. Lagerhägg brukar vara härdig till zon 2-3.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon