Full version: Orkidéhjälp!
dragonbeauty
Jag har en liten orkidé (phalaenopsis antar jag) som jag har misshandlat länge nu, så nu vänder jag mig till er för råd.
Hade den först i krukan som den var i när jag köpte den där det var en barkliknande miljö men sen fick jag för mig att hitta på nåt roligare så nu lever den i ett högt glas där jag har grus/sand/småsten (dekorations ni vet) och fattar ju att den inte trivs...känner mig elak! Den har iaf nu skjutit ut en ny blomstängel vilket är jättekul så nu vill jag försöka rädda den.
Känns onödigt att köpa en hel påse orkidéjord bara för denna enda (kommer troligen inte att ha några fler), kan jag plantera den i vanlig blomjord eller är det helt fel?
Hjälp min stackars blomma till ett drägligare liv :-)
Tack på förhand!
Gloxinia
Hej, ja tyvärr är det helt fel med jord. Om det är en Phalaenopsis du har så växer inte de i jord utan på trädgrenar i det vilda. Du kanske kan fråga snällt i en blomsteraffär om du kan få köpa i lösvikt eller få hjälp med en omplantering? Jag vet att vissa odlar sina Phalaenopsis i semi-hydro (finns en massa info om det på nätet). Eller så kanske nån snäll kompis kan skänka dig lite orkidékompost så du kan rädda växten?

Lycka till!
dragonbeauty
Hmm ja jag får försöka med nån affär. Har inga kompisar som har nåt sånt iaf.
Semi-hydro, det låter som nåt liknande det jag har nu då? Ska kolla upp det på nätet!
Sofiia
Nej absolut inte vanlig blomjord!!! ninja.gif

Jag har många av mina phalaenopsisar i semihydro. Det är otroligt enkel skötsel. Lag har mina i leca kulor, men vad som helst för småsten borde funka bra. Man kan ha vilken som helst genomskinlig glas vas (eller vad som helst). Sedan ser du till att ha en någolunda jämn nivå (svårt att säga hur mycket för det beror lite på vasens form) t.ex. 3-4cm vatten i botten av vasen. Jag fyller på en gång i veckan. Men man måste även tillföra näring i vattnet. Jag brukar blanda 1krm ungefär till en liter vatten eller så. Ibland måste man skölja ur vasen så att orkidén inte tar skada av de mineral salter som blir kvar i vasen.

Viktigt är också att man inte häller i för mycket vatten så rötterna hamnar i vattnet. De skall absolut vara ovanför vattenytan. Mina har fått många nya rötter och blad sedan dom fick flytta till semihydro! tummenupp.gif
dragonbeauty
Ahaa det liknar ju min anordning fast där är ju rötterna i vattnet!!! :-O
Hur göra för att undvika det? Är det sten runt dina rötter då?
Har du bild....?
Sofiia
ja man fyller först på med leca i bottnet. Vet inte hur mycket men en gissning så fyllde jag kanske på med 8-10cm leca, sedan kom orkidéen i (den längsta roten som är närmast vattnet är då 3-4 cm ifrån det ändå, om roten sedan växer till vattnet vilket jag har förstått att de ofta gör så är det ingen fara men om man själv dränker rötterna så ruttnar de bort) och så fyller man på med leca i hela vasen. Måtten är lite beroende på hur vasen ser ut, mina mått är för en rak och relativt bred vas.

Här är bild på några av de som står i semihydro.

[attachment=22296:hydron.jpg]

Du kan se på bilden i mitten att jag har en tejp bit på vasen, det är upp till nedre delen av tejpbiten som jag häller vatten. Den "vasen" som är till vänster är inte så bra då man inte ser genom hur mycke vatten det är i den.
dragonbeauty
Va bra, tack för svar och bild! Har läst lite på nätet också så nu har jag gjort om! Blev en plastbehållare med små stenar i, ska byta till leca sen när jag har köpt det...
Har du lufthål i behållarna?
dragonbeauty
Så de klarar sig alltså på fukten som stiger upp från botten av behållaren?
Sofiia
Plast är ju mycket bättre, då riskerar man inte att rötterna kokar sönder (för det blir hett i en glasvas då det är soligt). Jag har inga lufthål, men som jag kanske skrev så är det lufthål i sidorna på riktiga semihydro krukor. Jo dom klarar sig fint på det vatten som dom får från botten av vasen.

smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon