Full version: Liljor
Pius
För första gången har jag lyckats med liljor. 3 stycken har tittat upp (fast jag trodde först det var ogräs) under magnolian.

Men vad gör jag i vinter, ska de grävas upp som dahliaknölarna eller ska de vara kvar i jorden?

Pius, zon 1
Felicia
Jag vet inte om det kan vara skillnad på olika sorter men alla mina liljor (har flera olika sorter) har jag haft i många år i rabatten och dom kommer så snällt upp från år till år så du ska inte behöva göra något speciellt.
ingrids
De flesta liljor borde övervinta i zon I om de inte står för blött. Själv har jag lyckats övervintra en lilja i otäckt kruka i zon 5 (trodde den var död). Helt glömt vad den heter, men den har till och med satt sidolökar i krukar.
Överbölingen
De flesta liljor klarar zon 5–6. Till och med mässliljor av okänt ursprung och namn. Ett fåtal har gett upp och snart närmar sig den stora blomningstiden. Den hederliga orangea eldliljan har blommat ut för länge sedan likaså krolliljorna och någon varm karminröd sak är på väg bort. Övriga liljors knoppar skall till att brista.
Doftliljor däremot är utochinväxter. Hörde häromdagen att knölarna skall ner väldigt djupt, men det är ju ett relativt begrepp.
Felicia
Jag har till och med liljor uppe i fjället där vi har stugan och det är inga problem att få dem att leva från år till år. Där torde det vara zon 8 (men skyddat läge) så dom är tåliga. Brukar inte täcka dom heller men det blir ju rejält med snö där som skyddar.
De sorter jag har där är krollilja, olika dagliljor, den vanliga gammeldags oranga liljan plus en fylld flocklilja (kommer inte ihåg namnen).
Pius
Så bra, då får de stå där de står och kanske blir de större till nästa år.

Jag har provat att sätta liljor förr men antagligen pga den stenhårda lerjorden så har de inte velat sig alls. Så under magnolian, där det är mest mull, trivdes de alldeles utmärkt. Kanske kan jag gräva en grop och blanda ner mycket mull och sätta på något annat ställe också, för liljor verkar trevliga.

Pius
ingrids
Du kan också testa med att ha fint grus närmast löken, det finns som råd i flera trädgårdsböcker där det säkert står bättre hur det är tänkt, det är nog din täta våta lera som får lökarna att ruttna under vintern.
skogstroll
mina står i gammal tung jord som känns lerig och smetig att gräva i, zon 2-3 och de blommar snällt

[attachment=22319:P8030001.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon