Eva i Skåne
02-09-2003, 21:23
Jag har ganska stora mörkröda/vita dahlior. I sommar har första blomman blivit röd/vit men de senare som kommer från samma bladveck har varit helt röda. Varför? jag har inte varit med om det förr. Ifjol stod de tillsammans med helt mörkröda dahlior (Arabian night), men inte kan de väl blanda sig?
Bladen på mina dahlior har gulaktiga eller bara ljusare gröna stora fält, speciellt runt mittnerven på bladen. De ser inte ut att vissna och heller inte att vara angripna av skadedjur, men varför blir de så?
Har samma fenomen på mina mörkröda dahlior som har vita spetsar,
och i år har många blommor blivit helt röda. Den röda blomman tror
jag är föräldern till den röd/vita hybriden, att den ursprungliga färgen
har trängt igenom, mina har alltid stått ensamma där dom står.
Men det här kanske ska till en expert att förklara.
Det gula på bladen känner jag inte igen, kanske för torrt?
marie i Tierp
03-09-2003, 15:14
på hösten "händer" det ofta saker med blommorna. Kan bero på en kall period när knoppen bildades osv. Dom vita spetsarna är ökända för att dom försvinner på vissa sorter, när knölen blivit några år gammal.Det kan också vara en "sport" som bildats. Det gula på bladen är säkert spinn som härjat friskt bland dahliorna i år.
Eva i Norrköping
03-09-2003, 20:54
Jag har också haft prblem med svagt gulnande blad på en av mina dahlior, den med rödvita blommor! Det är absolut inget spinn på dem, ingen ohyra alls, så jag ställerm ig också funderande till vad 17 det kan vara...?
Eva i Skåne
04-09-2003, 20:37
Jag är också tveksam till spinn, men jag ska inspektera bladen igen imorgon. Jag tyckte de såg helt friska ut förutom färgen.
Trist om den spräckliga dahlian kommer bli helt enfärgad

. Är det sp med andra färgkombinationer också? Gul-orange t ex.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.