Full version: Sockerärtor
annelito
Kan man samla alla övervuxna sockerärtsskidor och ta ur ärtorna för att så nästa år? Vi reste bort en vecka och när vi kom hem hade alla sockerärtor "mognat över" och "går inte att äta längre", kan man ta hand om dom ändå på något vis? Tips emottages tacksamt.
*Stintan*
Man kan låta dom sitta kvar och mogna ännu mer o sen sprita dom och torka ärtorna så går dom bra att ha som utsäde.
LottaK
Hur då övermogna?
Även om skidorna svullnat då ärtorna vuxit till sig är de fullt ätliga.
Har du smakat?

Lotta
Kee
Detta är av intrese även för mig. Även om jag har hälften av fröerna jag satte i år kvar, så är det intressant om man kan plocka nytt och hur man gör det. De uppsvulllna skidorna går visserligen att äta men är inte särskilt goda enligt mitt tycke.
*Stintan*
jag menar alltså att man låter dom sitta kvar så länge som möjligt på plantan om man vill nvända ärtorna som utsäde.

Nej jag tycker inte heller att övermogna sockerärtor är goda, får dom växa för länge så blir dom kärva i smaken.
Eva i Västerås
Ska man ha ärtor och bönor som utsäde ska dom sitta så länge att skidorna börjar torka och skrumpna lite. Då är ärtorna/bönorna mogna. Jag har inte köpt bönor eller ärtor till utsäde de sista 15 åren. Fröna räcker långt och håller sig i många år om dom bara är torra.
Men det året du ska ta frön ska du bara ha EN sorts ärtor, EN sorts bönor. annars korsar dom sig och du vet inte vad du får.
FiddeP
Vad menas med att man spritar ärtorna ?
Susanne i Linköping
Sprita ärtor = pilla ut ärtorna ur skidorna! smile.gif
annelito
CITAT (Eva i Västerås @ 09-08-2008, 09:50) *
Ska man ha ärtor och bönor som utsäde ska dom sitta så länge att skidorna börjar torka och skrumpna lite. Då är ärtorna/bönorna mogna. Jag har inte köpt bönor eller ärtor till utsäde de sista 15 åren. Fröna räcker långt och håller sig i många år om dom bara är torra.
Men det året du ska ta frön ska du bara ha EN sorts ärtor, EN sorts bönor. annars korsar dom sig och du vet inte vad du får.

Tack Eva för bra tips! Som nybörjare lär man sig nya saker hela tiden och som du skriver, man slipper köpa utsäde om man torkar själv och sår. Det är ju det man vill så långt det bara går.

Kan man så flera sorters bönor om dom bara har tillräckligt med avstånd emellan eller rör det sig om flera hundra meters avstånd? Om man sår från de bönorna som växer i landet nu alltså, vi har fyra sorters bönor i år (första året vi odlar bönor).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon