Lars-Olof Arvids
Att Härjedalens fjällvärld är fantastisk att vandra i vet alla som har varit där. Nyss hemkommen därifrån visar jag här lite bilder från mina vandringar.

[attachment=22276:Vy_Skeno..._llet700.jpg]

Visst är det härligt att komma ut på de fria fjällvidderna!

[attachment=22277:Sno__776_700.jpg]

Trots att det var 27-28 grader i början av veckan, låg stora snöfläckar kvar.

[attachment=22278:Ren700.jpg]

Här kommer en ren springande.

[attachment=22279:Fja__776_llabb700.jpg]

Fjällabben får man se upp med när den har ungar. Då kan den vara mycket aggressiv. Det var dock inte den här, som bara flög förbi.

[attachment=22280:Gullbra_...6_cka700.jpg]

Gullbräckan tycker jag hör till de vackraste fjällblommorna. Den trivs på kalkhaltig, rejält fuktig mark där den breder ut sig i massor.

Lars-Olof Arvids
[attachment=22282:Fja__776_llviol700.jpg]

Längre upp på kalfjället växer fjällviolen, Härjedalens landskapsblomma.

[attachment=22285:Saffranslav700.jpg]

Vackra lavar är det gott om i fjällen. Som den här saffranslaven.

[attachment=22286:Olle_badar700.jpg]

När man har gått en halvmil i högsommarvärme är det skönt att ta ett dopp i någon mysig fjällbäck.

Olle
Dito Verde
Åh vad fint. Tack för de bilderna. Du fotar bra Olle.
/p

Oj där kom det fler bilder precis när jag kommenterade de första.
Den sista bilden ser ut som Afrika. Man väntar sig nästan att en krokodil ska komma simmande. Det ser varmt ut, men borde vara svinkallt.
/p
Ramred
Härliga bilder! Ser ut att ha varit en fantastiskt fin tur.
Lars-Olof Arvids
Tack Peggy och Ramred! smile.gif
Många bäckar och småsjöar i fjällen är grunda och värms snabbt upp efter några varma dagar. Där jag badar på bilden var det säkert ca 18-20 grader.

Olle
Myosotis
Jättevackert!! Nu blev jag lite avundsjuk...
Sussie F-Flower
Fantastiska bilder!!!!!

Du är som den där "Fjellfotografen", Olle!

Har du kollat hans sida?
CillaM
När jag ser på dina bilder Olle kan jag nästan höra tystnaden i det vackra landskapet. Inga motorvägar, tåg, flyg eller människogjorda ljud... Fina bilder!
eden
MKT. fina bilder Olle. yes.gif Kan känna tystnaden även här när jag tittar på dina fina bilder. 000.gif Badtemperaturen var väl inte den varmaste som du badat i. ohmy.gif Mäktig natur som inte alla kan uppleva. no.gif
Nostalgia
Så otroligt vackra och mäktiga bilder bravo.gif

Måste ha varit helt fantastiskt att få uppleva detta wub.gif

Lars-Olof Arvids
Tack allihop. wub.gif
Eftersom ni uppskattar mina bilder så, kommer här några till!

[attachment=22312:Ljungpipare.jpg]

Ljungpiparen är en karaktärsfågel på fjällhedarna, som alla uppmärksamma vandrare kan få se.

[attachment=22313:Mittåkläppen.jpg]

Mittåkläppen är mitt favoritfjäll. Det är så vackert och har en fantastiskt rik flora.

[attachment=22314:Isvedel.jpg]

Den sällsynta isvedeln är en av de många blommorna man kan få se vid stigen upp till Mittåkläppen.

[attachment=22315:Fjällklubbsporre.jpg]

Fjällklubbsporren är en annan sällsynthet, som jag inte hittade på Mittåkläppen utan på väg upp till Kariknallarna.

[attachment=22316:Vindlav.jpg]

Vindlaven gör skäl för sitt namn. Den vill ha det riktigt blåsigt och blir vanligare ju längre upp mot fjälltopparna man kommer.

Olle
Sussie F-Flower
Fina bilder igen då!!!

Att du kan namnen på alla fåglar, växter och lavar....?
Imponerande!
Bettis
Åja visst är det härligt i Härjedalen, har kompisar som kommer i kväll från Härjedalen, jag ska visa dom dina fina bilder, du fotar jättefint Olle tummenupp.gif
eden
Det är osannolikt vackert i fjällen när man ser dina bilder Olle. bravo.gif Synd att det är så långt härifrån. -cry-.gif mvh.Eden
Myosotis
Underbart med ljungpipare, deras läte är så vackert! Laven var fin, den tror jag inte jag har sett. Å andra sidan är det så mycket nytt och okänt i fjällen så man har säkert glömt en del.
Lilla Birka
Här sitter jag och tittar på dina bilder och fylls av längtan! Ååååååååååååååååååh! Ooooooooooooh! Underbart!
Netha
Tack för många vackra bilder. blomma.gif
evaisa
ja, det måste ha varit en fin tur!

Och tur att du tipsade om dessa trådar, jag läser sällan mer än krukväxttråden..... :-)

Eva
Berith
Sveriges natur är fantastisk! Jättefina bilder, måste varit en lyckad resa. tummenupp.gif
hestbak
Måste bara säga att det är MOSIPPAN som är Härjedalens landskapsblomma. Inget annat.

Väldigt vackra bilder! Jag blir glad när någon berömmer mitt landskap, "landskapet gud glömde". Vi har liten befolkning, ingen stad och ingen bokaffär, men underbar natur har vi!

Odla kan man också göra här. Jag har dom vanliga grönsakerna + aubergine och squash. Dom två sistnämda står i ett litet "växthus", som inte är särskilt varmt (bara någon grad över ute temp.), men frukter blir det ändå!

//hestbak-funäsdaling
Lars-Olof Arvids
Tack Hestbak! smile.gif
Roligt att en härjedaling har hittat hit. Detta med landskapsblommor är inte alltid så självklart. Dalarna har ängsklocka och blåklocka, Medelpad har gran och guckusko, Öland har tovsippa och solvända, Blekinge har ek och kungsljus. I samtliga fall finns det säkert folk som håller hårt på att det ska vara den ena av dem.

Olle
hestbak
Så man kan ha flera landskapsblommor? Det var något nytt.. I så fall kanske även fjällviolen är vår blomma? Jag har dock bara hört mosippa. Så finns det ju några sånger om mosippan som är rätt populära bland den äldre befolkningen smile.gif Båda blommorna är ju fina tycker jag.
Wilmer
Så vackert Olle! Tur med vädret verkar du ha haft också. Sverige är fantastiskt, vad mer kan man säga rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon