LasseB
Har en undran hur olika slutresultatet blir om jag gör en kompost med bara gräs och en med bara löv (från div olika träd)
Gräs är ju väldigt kväverikt om jag förstått det hela rätt.
Löv innehåller väl relativt mycket humus.
KURT
Näringsvärdet kommer att skilja endel, och i båda fallen kommer nedbrytningen att gå långsammare än om det var en blandad kompost. Komposter med bara gräs brukar också kunna lukta tämligen illa.
Eva i Västerås
Just det!
En lagom blandning av kväverikt och kolrikt avfall ger bästa resultatet och snabbaste komposteringen. Och luktar minst.
ingelsgarden1
CITAT (Eva i Västerås @ 06-08-2008, 18:58) *
Just det!
En lagom blandning av kväverikt och kolrikt avfall ger bästa resultatet och snabbaste komposteringen. Och luktar minst.

Hej
Detta är ju en gammalt inlägg men jag kanske kan få ett svar ändå
Kan Du precisera lite närmare vad som är kväverikt och kolrikt. Kväverikt är det gräsklipp.
HelenJ
CITAT (ingelsgarden1 @ 25-11-2008, 19:09) *
Hej
Detta är ju en gammalt inlägg men jag kanske kan få ett svar ändå
Kan Du precisera lite närmare vad som är kväverikt och kolrikt. Kväverikt är det gräsklipp.

Kol får man genom det grova avfallet, t ex kvistar, grenar, sågspån mm - alltså fibrer. Gräsklipp, tång, stallgödsel och köksavfall är mycket kväverikt.

Mer info finns i den här länken: Kompostering
ingelsgarden1
CITAT (HelenJ @ 25-11-2008, 19:17) *
Kol får man genom det grova avfallet, t ex kvistar, grenar, sågspån mm - alltså fibrer. Gräsklipp, tång, stallgödsel och köksavfall är mycket kväverikt.

Mer info finns i den här länken: Kompostering

Tack för upplysningen
Har nu läst länken Kompost. Har haft kompost i många år, men man lär sig alltid något nytt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon