Full version: Vad heter
CarMa
Den har vita klockor som sitter kvar rätt länge.
Nån som vet vad den heter?
Lena i Torslanda
Det ser ut som någon Cortusa ev C. matthioli (kallas klockviva på svenska) , en släkting till Campanula. Utan att se bladen är det svårt att avgöra.
Marlene z v
Symphandra pendula, Kaukasisk Elfenbensklocka tror jag, ser ut som den jag sådde i fjol och har blommat i år. Har läst nånstans att den är två årig, trodde annars att den var perenn, får se nästa år om den kommer igen.
Eva 33c
Eller någon Symphyandra, elfenbensklocka. Kanske S hoffmanni?. Det finns en vit som heter S pendula också. Jag har båda men kan inte skilja dem åt. Båda är tvååriga växter.
Lena i Torslanda
Kan absolut vara en elfenbensklocka. Den självsår sig oerhört mkt. Jag sådde den för två år sedan och nu har jag småplantor överallt.
Cortusa har nog sina klockor placerade på en sida av blomstängeln när jag tänker efter.
Jag har faktiskt en av varje alldeles bredvid varandra och det är inte helt lätt att se skillnaden men den finns.
Eva 33c
CITAT (Lena i Torslanda @ 05-08-2008, 19:47) *
Jag har faktiskt en av varje alldeles bredvid varandra och det är inte helt lätt att se skillnaden men den finns.

Menar su skillnaden mellan pendula och hoffmanni? Jag satte också två grupper av de olika varianterna intill varandra förra året för att se skillnaden. Men nu när de blommat har jag inte blivit mycket klokare. Kan du beskriva vilken skillnad du ser? Så ska jag skärskåda mina lite närmre. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon