Full version: Hallon
Zoyas matte
hej
Kan man klippa bort de grenar nu där det suttit hallon? Eller när gör man det. ?
RibesRubusVitis
Du kan med fördel klippa direkt efter skörd. Passa också på att gallra bland årsskotten, så minskar risken för sjukdomar.
KURT
Ja, efter att skörden är över kan man klippa bort de skott som gett frukt , samt gallra ur endel bland de nya årsskotten.
fluffis
Novisen undrar då:
Klipper man ner hela kvisten som burit frukt:
ner till marken eller?
irene2
Jag brukar klippa ner dem tll marken och det har fungerat bra i många år. Men jag vet inte om det är rätt!
Eva 33c
Jag låter ofta de gamla skotten stå kvar under vintern. De ger nämligen lite stöd om det blir mycket snö. På våren kan man ofta ta bort dem med bara händerna, de dör ända ner till marken. Men med tanke på sjukdomar rekomenderas oftast borttagning före vintern. Mina har dock inga synliga tecken på sjukdomar, än i alla fall...
lynnis
ursäkta trådkapningen men vet ni hur många skott man ska behålla per planta?
Aqvakul
CITAT (lynnis @ 16-09-2008, 16:33) *
ursäkta trådkapningen men vet ni hur många skott man ska behålla per planta?

Det är svårt att svara på generellt, beror lite på hur tätt det är planterat, plantornas ålder och kondition m.m.

Börja med att ta bort svaga skott och de som växer i kors. Är det fortfarande "trångt", så ta bort några till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon