Zoyas matte
05-08-2008, 20:31
Två gigantiska thujor har tagits bort på min koloni och under dessa har inte kommit någon droppe regn på flera år. Snustorrt och dött verkar det, inga maskar eller kryp och fullt med "barr" från thujan när man försöker gräva. De togs bort i torsdags och i går vräkte det ner otroliga regnmängder vilket säkert var skönt för jorden.
Det enda jag har gjort är att jag tagit lite jord från andra ställen och blandat ner ihop med äpplen.
Jag kommer att på dessa kvadratmetrar att ha lite perenner och lite gräs. Hur bör jag göra för att få jorden bra? Vad ska jag köpa för något?
Gunilla T
06-08-2008, 09:09
Ja, thujor är både hungriga och törstiga så det krävs en rejäl jordförbättring.
Om du inte skall plantera något där i år så skulle jag börja med att vända ner stallgödsel i jorden. Häst- eller kogödsel - spelar ingen roll vilket. Komplettera gärna med lite grovt grus för att göra jorden mer genomsläpplig. Har du tillgång till kompostjord kan du också mylla ner det i höst.
När hösten kommer kan du samla gräsklipp, löv eller annat kompostmaterial och täcka ytan med. Sätter du grus ovanpå så hålls det på plats och blåser inte bort.
Täckmaterialet är ett sätt att mata maskarna och är vintern inte alltför kall kommer de att arbeta hela vintern under det skyddande "täcket"
När våren kommer har det mesta blivit jord - bra jord!