Full version: Gödning gräsmatta
reguz
Hej
Mycket okunnig i kemi frågar jag mig vad det är för skillnad mellan bondens NPK gödsling och Algomin som säljs just med innehåll N P ock K
Myosotis
Ingen aning tyvärr, men testa att ställa frågan under "småprat om trädgård" eller "jord, kompost och gödning", det är nog fler som läser där.
Platinum
Algomin innehåller kalk och kan sänka ph:t.

Men N(Kväve) P(Fosfor) K(Kalium) är ju de samma.

Kanske de innehåller olika mineraler, det har jag ingen koll på.
henriks
Skulle möjligen vara andelarna av kväve fosfor och kalium.

För något år sedan backade jag in traktorn på gräsmattan med konstgödselspridaren och gjorde ett kort "duttande", bara lite... Det gör jag aldrig om igen, resten av den sommaren fick jag klippa gräset flera gånger i veckan, det växte som f-n

CITAT (Platinum @ 06-08-2008, 19:56) *
Algomin innehåller kalk och kan sänka ph:t.

Men N(Kväve) P(Fosfor) K(Kalium) är ju de samma.

Kanske de innehåller olika mineraler, det har jag ingen koll på.

kalk höjer väl ändå ph-värdet?
Platinum
CITAT (henriks @ 06-08-2008, 20:26) *
Skulle möjligen vara andelarna av kväve fosfor och kalium.

För något år sedan backade jag in traktorn på gräsmattan med konstgödselspridaren och gjorde ett kort "duttande", bara lite... Det gör jag aldrig om igen, resten av den sommaren fick jag klippa gräset flera gånger i veckan, det växte som f-n
kalk höjer väl ändå ph-värdet?

Sant...tänker rätt men säger fel.
Gunilla T
Ja, det är skillnad. NPK är ett oorganiskt gödselmedel som framställs av kemikalier medan Algomin är ett organiskt (naturligt) gödselmedel, framställs ur alger.

Jag skulle använda Algomin...
Aqvakul
Algomin är dyr gödning i vacker miljöförpackning
Piccante
Tycker tanken med algomin är rätt bra om man nu vet om det fungerar? De skördar grönalger av släktet chara vilka är kalkinlagrande grönalger och därför är naturligt rika på kalk. Dessutom innehåller alger andra mikro och makronäringsämnen, kustbönder förr gödslade med tång från vallarna på stränderna. Eftersom jordbruk och trädgårdsbruk släpper ut kväve och fosfor som övergöder havet så tycker jag det är bra kretsloppstänkande att hämta näringsämnena därifrån istället för att göra djupa hål i jordskorpan som det blir när man bryter fosfat i gruvor. Sen vet jag inte om det gör någon skillnad i praktiken att övergödningen minskar när man för bort algerna eller om det är försumbart i det stora hela...
Aqvakul
Observera att Algomin innehåller väldigt låga halter av de viktigaste näringsämnena, Kväve, Fosfor och Kalium.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon