Full version: Clivia
tepa
Hej

Undrar om man ska ha Clivian ute på sommarn ? Behöver den lite kyla för att få igång blomningen? Köpte min i november ifjol, satte ut den i plusgradiga rummet i garaget 10-12 grader efter blomningen och tog in den senare på våren i rumsvärme. Den har inte blommat om och jag ser inga nya "skott" . Ska väl vara som en ny liten blomma bredvid. Den har fått bara lite vatten nu under vår-sommar och lite näring varannan vecka. Den kanske inte borde ha fått näring nu när den inte har blommat?

Hälsn Tepa
Platinum
Det finns ju olika sorters Clivior så det kanske skiljer sig åt för olika arter.

Men om du har du "vanlig" clivia ( http://www.zoonen.com/res/user/907356/gall...55_orig_SE.jpg) så kan du ha den ute om du vill, min svärmor brukar plantera ut sin i komposten under sommaren och ta in den igen på hösten.

Själv ser jag det inte som ett måste, jag har aldrig haft min ute utan har den i rumstemperatur året om och hos mig blommar den ett par gånger per år men däremot har den aldrig skjutit sidoskott.
Azur
Jag har en mycket gammal clivia som funnits i släkten minst 80 år. Den står på en frostfri balkong året runt. Jag ger den vatten som alla andra växter under sommaren, det är ju tillväxtperiod för den. Under vintern får den knappt något vatten alls, Clivia är känsliga mot fukt när de vilar. Den blommar snällt varje vår med ett par stänglar.

Om du skall ställa ut din Clivia ställ den inte i sol, det kommer garanterat att bränna bladen.
tepa
Hej

Det är en Clivia Miniata. Har hört, jo, att dom kan bli mycket gamla. Måste fråga dig, Azur, hur länge har din Clivia funnits i din ägo och hur mycket blommar den ? Har den fått sidoskott ? Den är väl jättestor. Min blommade ju nov-dec och då gav jag nog inte näring, bara vatten 1 ggr i mån fast den blommade ! Är lite fundersam över det, fast jag läst att man ska göra så. Att inte blommande blommor ska ha näring och knappt vatten??!! Och hur kan en blomma som blommar vara vilande ? Har den nu på trappan under tak bakom räcket, som skuggar.

Hälsn Tepa
Azur
Den har varit i min ägo i cirka 20 år, innan dess hade min mamma den i minst 50 år, och innan dess min farmor och farmors mor under okänd tid. Den har massor av sidoskott, och blommar med ett par stänglar varje vår, från April till Juni. Bladen är längre, och blommorna lite mindre, än på de Clivia som säljs nu. Jag får lite intrycket att "moderna" Clivia blommar lite närsomhelst.

Clivia är mycket lättare att döda med för mycket vatten än för lite, så om din blommar och växer sköter du den nog bra.

Min Clivia vet jag vilar eftersom den står kallt på vintern, temperaturen i vintras var som lägst nere i en minusgrad på min "frostfria" balkong, men Clivia som står inomhus kan växa året runt.
tepa
Hej Azur

Brukar du omplantera den ? Skulle vara trevligt att se bild. Tar du inte loss sidoskotten och omplanterar i egna krukor? Ska man förresten göra så med Clivia ? Med juvelblomma har jag gjort så.

Hälsn Tepa
Azur
Den planteras väl om vart femte år eller så, annars bryr jag mig inte så mycket om den. Jo, jag delar den när jag planterar om den. Foto... Hmm.. Jag har ett foto på blommorna här:
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=8784
Klicka på bilden för att få större storlek.

Den och en porslinsblomma är nog de två äldsta växterna jag har. Mina andra ärvda växter (Vallota mfl) har tyvärr dött av med åren, jag är mindre noggrann med vattningen än vad mina föräldrar/morföräldrar var.
clivia
Clivior kan bli ganska stora med åren, de brukar blomma i april, maj här i Sverige som mest, sommaren är tillväxtperioden med vatten och näring, på vintern sover de hos mig...

Lite bilder på clivior så här års...

Clivia miniata, orange, 6 plus 9-åring:

[attachment=22395:clivia_k....10.2005.jpg][attachment=22396:clivia__...ust_2008.
jpg]

Clivia miniata, gul form 7-åring och en bild med clivior på balkongen:

[attachment=22397:gula_cli...ust_2008.jpg][attachment=22398:klivior_..._2008__2.
jpg]

MVH/clivia

tepa
Hej Clivia

Fina friska Clivior du har. Du har alltså Clivior på balkongen, alltså ute ? Då får nog min stå på trappan under tak i sommar. Nu när det regnar såg jag att det var regndroppar på bladen, fast den står under tak. Det strittar nog regn dit ändå, taket är inte så stort. Hoppas det inte gör något ? Hur ser du att Clivian "sover"? Eller är det bara det att den inte blommar. Jag tror inte jag fått några nya blad på min, svårt att säga när man inte räknat. Dom kommer väl upp där i mitten? Vad gör du med sidoskotten ? Nåt sånt har jag ju aldrig sett på min, men den är ju knappt ett år gammal.

Hälsn Tepa
clivia
CITAT (tepa @ 08-08-2008, 07:50) *
Hej Clivia

Fina friska Clivior du har. Du har alltså Clivior på balkongen, alltså ute ? Då får nog min stå på trappan under tak i sommar. Nu när det regnar såg jag att det var regndroppar på bladen, fast den står under tak. Det strittar nog regn dit ändå, taket är inte så stort. Hoppas det inte gör något ? Hur ser du att Clivian "sover"? Eller är det bara det att den inte blommar. Jag tror inte jag fått några nya blad på min, svårt att säga när man inte räknat. Dom kommer väl upp där i mitten? Vad gör du med sidoskotten ? Nåt sånt har jag ju aldrig sett på min, men den är ju knappt ett år gammal.

Hälsn Tepa

Tepa, när du köper en clivia är den minst 3 år gammal. Det dröjer cca ett år att anpassa sig till nya förhållanden för ett köpt exemplar. Sommarregn kan inte skada din clivia...Den kan vara placerat ute i skuggan på sommaren...Mina har jag placerat på min balkong i öster...men det har jag redan skrivit om i den här tråden, du kan läsa den och sen om du har några nya frågor kan jag försöka svara på dem... yes.gif

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=66147

Lycka till!!

kram2.gif

MVH/clivia
tepa
Hej Clivia

Jo, Cliviatråden har jag varit inne på, faktiskt. Har inte läst hela.Det där med att så Clivia verkar nog alldeles för komplicerat för mig. Hade hoppats på ett sidoskott hellre. Det harmar så att jag slängde de vissna blommorna i vintras, borde väl ha väntat på fröer. Jag antar att det är från blommorna dom kommer. Jasså, min är alltså fyra år gammal minst då. Det visste jag inte.

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon