Full version: större vattentunnor
nicolas e
Jag skulle gärna vilja få tag i en större – c. 400-600 liters – tunna, helst i plast, så att jag kan spara all regnvatten. Vi bor på ett ö som är relativt vattenfattig under odlingssäsongen, och det tycks mig vara rätt obegåvat att i onödan ändvända grundvattnet till trädgårdsbevattningen. En sådan anordning hade min farfarsfar, som hade en handelsträdgård, till sina två växthus, och de var t.o.m. nedsänkt i marken........ och detta under 1860-talet.
Inget vatten gick således till spillo. Vart finns sådant förnuft i dag, där man på vårt ö klagar över brist på vatten och samtidigt vattnar fotbollsplanet. Nu är de flesta dock till freds, då man har anslutet ön till det kommunala vattnet, som givetvis var en mycket kostsam och inte helt tillfredsställande lösning.

Vi bor i Karlskronas skärgård. Vi har ingen bil. Vore tacksam för förslag och/eller hjälp.

nicolas e

Platinum
Vanliga traditionella plasttunnor ligger ju ofta på runt 200L, inom industrin förekommer dock plasttunnor på runt 1000L (kan ses på blocket ibland).
Christer i Falköping
Finns ju fyrkatiga tunnor, som ligger i en stålbur för en hyfsat billig penning. Undar om inte de också kan finnas på blocket ibland. Har en kompis som har flera sådana i sin trädgård.
Christer.
Azur
En sån här: http://www.blocket.se/vi/15686496.htm?ca=15_s
Bild: http://195.149.144.149/images/64/6414301609.jpg

En kubikmeter stora, hyfsat lätta att få tag i.

Bauhaus hade också förut 400 liters regnvattentunnor, bl.a. en som såg ut som en naturtrogen sten (om man inte kan gräva ned tanken men ändå inte vill den skall märkas så mycket). Undrar om inte de stora regnvattentunnorna hos Granngården också är på 400 liter?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon