Full version: Vinbladsdolmar
rosita
Jag har sett ett recept på vindolmar, men nu kan jag inte hitta det! Någon som kan hjälpa mig?
Platinum
Detta hittade jag på nätet, nått liknande du sett innan kanske?

VINDOLMAR (på vindruvslöv)

32 vindruvslöv förvälls i saltat vatten ca 7 minuter

500 gr fläsk- eller blandfärs
1/2 dl ströbröd
1 ägg
ca 1 msk finhackad lök
ca 3 dl grädde
salt o peppar

Bryn först den finhackade löken.
Blötlägg ströbrödet i ca 1/2 dl av grädden och tillsätt
resten av ingredienserna. Arbeta allt till en lös smet.
Lägg cirka en matsked av smeten på varje löv.
Rulla och fäst ihop med en tandpetare.
Lägg dolmarna i stekpannan s; med skarven nedåt.
Bryn dem och lägg dem i en gryta med resten av grädden och en buljongtärning.
Låt stå och puttra 30—40 minuter.
Red eventuellt av med lite utrört mjöl.
Servera med lingon och kokt potatis.
Källa: http://www.visit.se/~wberg/Kockbok.htm#_Toc81966483
Ingrid Zon3
Om man inte tar egna vinblad brukar det finnas att köpa konserverade i glasburkar.
LasseB
I sina hemländer har dolmades inte något kött utan är vegetariska. Vi gör alltid med kryddor lite lök buljong och ris
Ang skörd så ska man ta bladen tidigt på våren innan flikarna blir för djupa man kan rulla ihop dom och stoppa dom i en petflaska 0,5l går sedan att spara länge och behöver inte ens stå i kylskåp.
Vi har fortfarande tre flaskor kvar efter skörden i slutet på april hemma hos svärmor i Grekland .
Platinum
Här kommer ett till recept, en vegetarisk variant kanske i stil med det LasseB nämner.

http://www.alltommat.se/recept?recipeid=8397
Felicia
Dolmades - mums, nu blir man sugen.
Kanske blir det nån dag nästa vecka.. Vi åker nämligen till Grekland till helgen yahoo.gif
Piccante
Är man lat så köper man dem färdiga på burk tongue.gif Håller med Lasse om att de ska vara vegetariska fast jag saknade mynta i Lasses recept.
LasseB
Mycket bra recept du har fått tag på
Mynta används sällan i Grekland men är dess då vanligare i Turkiet och Libanon
Filicia du åker 6 månader för sent(eller för tidigt) *ler*
Markus dolmades på burk kommer inte över min tröskel skillnaden är som att stå med en solmogen tomat i ena handen och en växthustomat i från februari i den andra, jag vet vad jag väljer
Felicia
CITAT (LasseB @ 07-08-2008, 10:40) *
Felicia du åker 6 månader för sent(eller för tidigt) *ler*

det är faktiskt första gången vi åker i augusti, brukar ha åkt i maj tidigare. Risken är väl att det är väldigt mycket turister, dyrare? och väldigt varmt sweatingbullets.gif men jag gillar värme rolleyes.gif
Nästa år kanske vi provar att åka lite senare, september kanske. Brukar du åka dit på vintern?
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Ingrid Zon3 @ 06-08-2008, 21:23) *
Om man inte tar egna vinblad brukar det finnas att köpa konserverade i glasburkar.

Har även sett vacumförpackade platta genmskinliga paket med vinblad på COOP.

Ska man skörda egna blad är det främst de där unga ljusgröna bladen som är lite tunnare som man använder till vindolmar(själv plockar jag bara blad till dolmar på försommaren), äldre blad kan bli lite segare att tugga + nerverna i dem kan kännas lite träiga.
LasseB
Vi åker ner till den ortodoxa påsken ligger mellan 0-4 veckor senare än den svenska. I år var vi nere i slutet på april och det var i senaste laget att lpocka vi fick på igenom svågerns alla 120 löpmeter för att få ihop till 3X0,5l petflaskor. Vi pratar norr Grekland mot Bulgarien säkert skiljer det en månad mot t.ex. Kalamata eller Athen
Skulle inte förvåna mig om du kan köpa av någon "gumma" om du håller dig utanför turiststråken.
Gå på "bazzari" (torghandel på några gator en gång i veckan) där hittar du en massa härliga kryddor ibland blockade från bergen du kan också hitta oliver köttiga goda för runt 4 € kilot. Eller varför inte lite hemkokt Sipporo(okryddad Ouzo) 1,5 liters pet för 5€ . eller saltade små fiskar gott i fiskgrytor eller sallader
Var i Grekland brukar du/ni vara?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon