CITAT (Kee @ 19-08-2008, 20:45)

Fick den äran att skörda mer idag och blev då lite vågad och hade i två frukter i en stor gryta. Mycket gott måste jag säga, ngt helt annat än den i pulverform! Men nu slog mig en ny fråga, kan frukten hänga kvar "för länge" på plantan? Jag menar så att den ruttnar eller förlorar sin smak? Kan plantan "säga till" på något sätt att det är dags att skördas utöver färgskiftningen hos frukterna? För de frukter jag skördat har suttit kvar ganska hårt och jag har fått bryta av dem från plantan och jag vill ju inte missa hela skörden bara för att jag väntade för länge.
Du kan låta dem hänga så länge du vill egentligen. En av mina vänner som fått frön av mig lät sina cayenner torka på plantan

Det var en fin planta, men inte särskilt stor. Förstår inte att du är rädd att inte kunna göra av med det

När jag kokade min senaste batch sås på ~1,5 liter, så använde jag 40 röda chilis av olika sorter. Så visst går det åt!
Om du vill spara chili så finns det en mängd saker du kan göra.
Sås fungerar utmärkt. Recept knåpar man enkelt ihop själv om man är lite lagd åt mathållet annars kan man googla rätt på något. Mina recept delar jag tyvärr inte med mig av

Du kan lägga in chili. Koka upp vinäger med lite salt och häll i burkarna där du stoppat hel eller skivad chili med lite vitlök. Håller länge och smakar bra.
Det man ska tänka på vid inläggningar och såser är att ha något som sänker ph-värdet för hållbarheten. En väl kokad chilisås håller ett halvår i rumsteperatur och antagligen väldigt mycket längre i kylskåp.
Lägg inte in i olja så länge du inte är ute efter chiliolja. Chilis blir bara svampiga, sladdriga och oätbara i olja.
Lycka till kamma hem skörden!