Kee
Upptäckte idag till min stora glädje att cayennen fått röd färg. Jag tolkar det som att den är redo att skördas. Sagt och gjort, en av de röda frukterna knipsades av och först provsmakade jag spetsen och tyckte väl inte att det smakade så märkvärdigt. Ner med det i grytan ändå, sen provsmakade jag precis vid fästet, den delen som skulle slängas och nu sitter jag här med svedda läppar! Jäklar i min låda vad starkt! Här kommer en bild på en av växterna som har fått färdig frukt:

Snygg planta!

Hoppas bara grytan är ätbar nu (ska precis äta av den).
Platinum
Ett hett tips, drick inte vatten för att dämpa hettan det gör det bara värre. Majs, ost, mjölk och liknande kan däremot lindra om du fått supersting på maten.
Kee
Tack det heta tipset kände jag till! smile.gif

Grytan blev väldigt god och lagom stark enligt mitt tycke (en frukt på 4-pers gryta). Nu kommer då en följdfråga. Jag känner på mig att växterna kommer hinna producera mer än vad jag hinner äta upp, så hur förvarar man dessa frukter på bäst sätt? I kylskåp/frys eller genom torkning?
Platinum
Torkade chili blir starkare än färsk, men torka går utmärkt.

Kylskåp kan man lagra chili i 1-2 veckor.

Frysa borde funka? Finns ju fryst paprika som också är en pepparfrukt.

hjärtegull
Jag har samma dilemma, eller kanske inte riktigt ännu iofs, då alla mina chilifrukter fortfarande är gröna, men ändå. När det är dags tänkte jag ge mig på chiliolja, chilivinäger, och kanske chilisprit (snaps). Om inte annat så är det väldigt dekorativt, och en ytterst lämplig gå-bort-present : )

Annars borde man väl kunna lägga in den på något vis, och använda den i matlagning vid behov.

Om inte något av ovanstående känns lockande, så är det väl bara att göra en gigantisk sats med chiliconcarne och ha en gårdsfest : P

Lycka till! smiley_small_hug.gif
Platinum
Kom precis på nått. Ni vet German han som var med i ett matlagningsprogram och jobbade på en båt? Iallafall han gjorde en blandning på olivolja, vitlök och hackad chili...en kryddig matolja blir det och gott smile.gif
Kee
Tack för alla tips! Riktigt inspirerande!

Visst är växten fin med sina flerfärgade frukter (hade ngn som var gulaktig också)?
Kee
Fick den äran att skörda mer idag och blev då lite vågad och hade i två frukter i en stor gryta. Mycket gott måste jag säga, ngt helt annat än den i pulverform! Men nu slog mig en ny fråga, kan frukten hänga kvar "för länge" på plantan? Jag menar så att den ruttnar eller förlorar sin smak? Kan plantan "säga till" på något sätt att det är dags att skördas utöver färgskiftningen hos frukterna? För de frukter jag skördat har suttit kvar ganska hårt och jag har fått bryta av dem från plantan och jag vill ju inte missa hela skörden bara för att jag väntade för länge.
KURT
Så länge frukten ser och känns fräsch ut så kan den sitta kvar på plantan.
chilihead
CITAT (Kee @ 19-08-2008, 20:45) *
Fick den äran att skörda mer idag och blev då lite vågad och hade i två frukter i en stor gryta. Mycket gott måste jag säga, ngt helt annat än den i pulverform! Men nu slog mig en ny fråga, kan frukten hänga kvar "för länge" på plantan? Jag menar så att den ruttnar eller förlorar sin smak? Kan plantan "säga till" på något sätt att det är dags att skördas utöver färgskiftningen hos frukterna? För de frukter jag skördat har suttit kvar ganska hårt och jag har fått bryta av dem från plantan och jag vill ju inte missa hela skörden bara för att jag väntade för länge.

Du kan låta dem hänga så länge du vill egentligen. En av mina vänner som fått frön av mig lät sina cayenner torka på plantan smile.gif

Det var en fin planta, men inte särskilt stor. Förstår inte att du är rädd att inte kunna göra av med det wink.gif När jag kokade min senaste batch sås på ~1,5 liter, så använde jag 40 röda chilis av olika sorter. Så visst går det åt!

Om du vill spara chili så finns det en mängd saker du kan göra.

Sås fungerar utmärkt. Recept knåpar man enkelt ihop själv om man är lite lagd åt mathållet annars kan man googla rätt på något. Mina recept delar jag tyvärr inte med mig av wink.gif

Du kan lägga in chili. Koka upp vinäger med lite salt och häll i burkarna där du stoppat hel eller skivad chili med lite vitlök. Håller länge och smakar bra.

Det man ska tänka på vid inläggningar och såser är att ha något som sänker ph-värdet för hållbarheten. En väl kokad chilisås håller ett halvår i rumsteperatur och antagligen väldigt mycket längre i kylskåp.

Lägg inte in i olja så länge du inte är ute efter chiliolja. Chilis blir bara svampiga, sladdriga och oätbara i olja.

Lycka till kamma hem skörden!
Wilmer
Man kan även frysa chili, kärna ur dem först om du ej vill ha med kärnorna i matlagningen sedan.
chilihead
Cayenner utan membran och kärnhus är som en flickvän utan vagina biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon