Min kompis har just flyttat till lägenhet med mycket fin trädgård! Jag tänkte att mitt bidrag till inflyttningspresenterna skulle bli växter. Några krukväxter för deras fina uterum och även inomhus. Detta har jag redan klart för mig. Men sen har de ett litet outnyttjat "land" också som jag tänkte "barrikadera" åt dem.
Tanken är att sätta växter nu för att de ska kunna ge glädje nästa sommar. Jag tänker mig därför perenna växter eller lökväxter. Ett plus är ju om det är ätbart. Frågan är om en perenn hinner rota sig i slutet på augusti i Stockholmsområdet eller om jag lika gärna kan sätta den i vår istället?
Jag är sugen på att sätta rabarber, men jag är öppen för förslag!
Åsa, mälardalen zon 2
06-08-2008, 18:33
Du kan nästan plantera vad som helst i slutet av augusti, höstanemoner är nog den enda perennen där man brukar rekommendera vårplantering annars kan du plantera viken perenn som helst (perenner är såna växter som vissnar ner helt varje år och sedan skjuter nya skott från rötterna brukar gå bra att plantera dessa till oktober i stockholmstrakten). Lökar för vårblommning borde kunna hittas i trädgårdsbutiken de borde ha kommit in då, man kan ju plantera dem hela hösten. Du kan även plantera buskar och dyl. kanske en vinbärsbuske?? Annars är ju rabarber en bra och lättodlad växt.
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 06-08-2008, 19:33)

Annars är ju rabarber en bra och lättodlad växt.
Den är inte dum som ståtlig, perenn, prydnasväxt heller

/Anki
Tack för svaret Åsa! Några fler förslag på perenna plantor som är ätbara?
Ingrid Zon3
06-08-2008, 20:41
Sparris, jordärtsskockor, hallon...
Sen kanske en liten kryddgård kunde vara nåt? Min erfarenhet är att matvaruaffärernas kryddväxter klarar sig bra på friland. Har t.ex. en salvia som klarat tre vintrar och är mer än en halvmeter i diameter nu. Inhandlad som svajig örtkrydda på ica. Timjan, gräslök, dragon mm funkar också bra. Om landet är i söderläge alltså.
Landet är inte i söderläge. Snarare östläge invid en sluttning, så dräneringen torde vara god. Österöver och söderöver är det buskage, bakom buskaget österöver är sluttningen. Intilliggande gräsmatta angränsar från västra och norra sidan, tämligen skuggigt tror jag nog att det är. Jordärtskocka är intressant, har en polare som odlar såna, ska höra med honom när han kommer hem. Behöver inte kosta på så jättemycket, de ska ju få lite inomhusplantor och köksgeråd också, det här är mest för att det är kul och för att jag ska kunna barrikadera deras uterum i vinter!
Själv är jag svag för örter och tycker att alla "behöver" det. Dessutom är de vackra, och många blommar ljuvligt. Har man fruktträd är det ett säkert sätt att locka till sig humlor som är de bästa pollinerarna, trots allt ni läst om blommor och bin.
Tror österläge funkar bra för det, örter växer som ogräs. Se till att du får fransk dragon bara, det är den "äkta". Timjan är bra som marktäckare, kyndel och salvia lite högre. Citronmeliss, oregano och myntor bör ej sättas i rabatt utan i väl avgränsade växtytor (ex. bottenlös hink el kruka som man gräver ned).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.