Ingrid Zon3
06-08-2008, 20:15
Har gjort en rensning i min "rabatt" (börjar snart kunna kalla den det igen) och hittade "sly" alltså vedartat ogräs eller vad man ska kalla det. Mjukt ludna undersidor på bladen:
[attachment=22336:Sälgsly.JPG]
Efter att ha bläddrat i floran gissar jag på att det är sälg. Men om någon har annan uppfattning så säg till.
Min fundering är om de sprider sig med rötterna eller enbart med frön. Även om sälg är jättebra för humlorna vill jag inte ha någon där. Och jag vill veta om jag måste gräva om hela rabatten för att bli av med det.
Åsa, mälardalen zon 2
06-08-2008, 21:15
Jag tycker också det ser ut som sälg. Jag har aldrig sett rotskott på sälg och såhär står det i virtuella floran "Sälgen kan producera rikligt med stubbskott, men inga rotskott."
Ingrid Zon3
06-08-2008, 22:11
Tack Åsa! Och vad bra, då är det bara att dra upp dem.
Naturligtvis skulle jag ha kollat virtuella floran också...

Här har jag tagit kort på ett sälgblad. Tyvärr inte baksidan, har nämligen för mig att bladet är lite kluster med ludd så att säga....
Platinum
07-08-2008, 18:23
Jag har sälg i trädgården och nej vad jag kunnat se så sprider sig inte via rotskott, däremot kan det komma sidoskott vid stammarna och fröspridda.
Huggorm
07-08-2008, 20:43
Det där var ett ovanligt runt sälgblad, dom brukar vara mera avlånga.
Det är en god idé att rycka upp sälgarna när dom är så där små, när dom blir större är dom ruskigt svåra att utrota. Hackar man lös stubben men lämnar sidorötterna kan det mycket väl börja växa en ny buske vid varje rot...
Ingrid Zon3
07-08-2008, 20:54
CITAT (Huggorm @ 07-08-2008, 21:43)

Det är en god idé att rycka upp sälgarna när dom är så där små, när dom blir större är dom ruskigt svåra att utrota. Hackar man lös stubben men lämnar sidorötterna kan det mycket väl börja växa en ny buske vid varje rot...
Jo, jag misstänkte det. Men då har jag fått en massa sälgfrö med jorden antar jag, för det står ingen sälg i närheten.
Platinum
07-08-2008, 21:04
CITAT (Ingrid Zon3 @ 07-08-2008, 21:54)

Jo, jag misstänkte det. Men då har jag fått en massa sälgfrö med jorden antar jag, för det står ingen sälg i närheten.
Finns fåglar som sprider fröer också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.