Full version: spenatfrön
veronixa
Hej!
Jag liksom de flesta andras spenat (verkar det som) har gått i frö. Nu tänkte jag slippa köpa frö nästa år, och då undrar jag hur man går tillväga när man samlar in fröna?
Ska man låta dem torka ute i landet eller plocka dem gröna och torka inomhus? Ska man förvara dem på något speciellt sätt?
Tacksam för svar!
Åsa, mälardalen zon 2
Låt fröerna mogna på plantan tills plantan nästan släpper fröerna själv då brukar fröerna vara välmatade och mogna =de gror bra. Lägg sedan fröerna på ett fat inomhus för att torka i ett par veckor och packa sedan fröerna i papperspåsar (kaffefilter går bra), förvara sedan fröena torrt och gärna lite svalare.

De vanligaste spenatsorterna i handeln är inte F1 sorter och har du bara en sort och inga grannar som odlar andra sorter borde du få samma spenatsort från fröplantorna som den du tar fröerna ifrån.

Spenat går upp i frö det är normalt, spenat sås i omgångar de plantor som går upp i frö tas bort. Mitt i sommaren brukar man göra ett uppehåll i spenatodlingen den brukar gå upp i blom extra snabbt då det är varmt + lång dag.

Vet inte i vilken del av sverige du bpr men bor du i södra sverige + lite mildre områden i mellansverige så kan du hinna med en ny omgång spenat ifall du sår nu.
veronixa
Tackar så mycket!
Mvh Veronica
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon