fluffis
Ja, åtminstone halva Sveriges trädgårds-entusiaster, och alla andra på plats, fick väl erfara denna "ovanliga" höst-storm som passerade i ett par-tre dagar, nästan mitt i sommaren förmodar jag...

Blir bara så ledsen när jag ser vidare väderprognoser!
Igår lovades det någorlunda varmt o lite sol till helgen, hade hoppats på snar blomstring i min sena odling... Men idag lovas regn o 15 grader hela helgen som kommer... Kan detta vara slutet av sommarn redan nu för oss med plantor? Med tanke på de senaste årens konstiga väder och väderväxlingar?

Sägs ju att jet-strömmarna förflyttats norrut p g a växthuseffekten; förra veckans "höst-storm" lär ju vara en effekt av nordligare jet-strömmar... Några andra tankar om vädret, någon?

Hade ju liksom ett önske-tänk om det där med att medelhavsvädret skulle flytta lite norrut, som det sägs göra med växthuseffekten. Men att jet-strömmarna också flyttar norrut, med sina effekter, hade man ju inte räknat med ju...

Trist om det blir så...
Myosotis
Alla tycker inte likadant. Jag har trädgård och jag blev jätteledsen över plantorna stormen knäckte, men jag hatar värme ändå. När de säger 15° så blir jag glad! yahoo.gif Medelhavsväder här är värsta mardrömmen för mig.
Platinum
Visst är det väl så att vädret påverkas av växthuseffekten som det kallas nu för tiden, förr eller senare hade det skett väderförändringar oavsett men nu verkar det som om forskarna tycker att mänskligheten påskyndat processen. (Tänker på väderförändringarna som var när dinosaurierna dog ut).

Men om vi släpper såna funderingar så....njae inte är sommaren slut än. Förra året så var det sensommar in i september i min region (Gästrikland).
Huggorm
Liksom Myosotis är jag glad att det blivit svalare. Det går inte att göra någonting när det är högsommarvärme, man kan inte ens ligga still utan att svetten flödar. 10-15 grader är optimalt, då kan man vara ute och greja, sova på nätterna och gå till jobbet utan att behöva genomlida en hel dag med svettdrypande tröja.

Dessutom är jag glad att det regnar, det känns inte speciellt kul att se hur naturen lider av vätskebrist. Många träd är redan gula, och det är bara början på augusti!
Lilla Birka
Dessutom ska vi väl inte gnälla, sommaren kom ju redan i april! Vi fick 61 mm i början av veckan och 26 mm till igår och det behövs för grundvattennivåerna hade sjunkit en hel del. Det blir snart fint igen, det är min fasta övertygelse!
Azur
Vi gick på semester 1 Augusti, samma dag som sommaren tog slut. Det har regnat varje dag sedan dess.
skogstroll
för min del kan jag kan känna en speciell doft i luften när hösten har kommit, och än har jag inte känt den smile.gif sen håller jag med om att det är skönt att äntligen kunna sova på natten utan att svettas ihjäl
fluffis
Joo, det har du ju helt rätt i Skogtroll... Höst känner man ju på doften!

Men ändock:
Hitintills, sen jag skrev, har vi dagtid fått regn a 39mm, 38mm, 30mm, 5mm, plus kvällens 10 mm... Det är kraftiga 122 mm på en vecka det! Visst, naturen behöver det verkligen, men trist är det, om sol-sommaren är över... För här ser det ju inte ut att bli så mycket sol kommande period heller, annat än stundvis. Fast meteorologerna kan ju inte ha haft det så lätt heller! De kan ju ha fel nu med.

Men vad tror ni händer med naturen och vidare blomning, om det fortsätter såhär? Med molnigt, regnskurar och ca +12-20 grader dagligen? Kommer de blomma ändå, de sena varianterna?

Är nybörjare; har ni erfarenhet av liknande väder? Vad kan man vänta sig angående sent blommande växter? Kommer de att blomma, trots en ur-dålig vädermässig augusti? Eller kräver de faktiskt solsken? Menar då allt som blommar sent iallafall, och sånt man satte lite för sent, sånt som kunde gå i blom med lite tur med vädret..?

Jovisstja; Roslagen zon 3-4

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon